Betekenis van een notariskantoor

Een notariskantoor wordt ook wel notarispraktijk of notariaat genoemd. Een notariskantoor staat midden in de maatschappij. Je schakelt een notariskantoor in voor onder andere het opstellen van aktes voor afsluiten een hypotheek, samenlevingscontract of testament. Daarnaast heb je een notaris nodig voor de oprichting van een stichting of BV.

Wie werken op een notariskantoor?

Binnen een notariskantoor werken (kandidaat-)notarissen, die universitair geschoold zijn en een specifieke notariele vervolgopleiding hebben gevolgd. Daarnaast zijn er veelal meerdere notarisklerken met een studie hbo rechten en notarieel medewerkers  met een juridische of administratie mbo opleiding, werkzaam. Een kandidaatnotaris en notaris is zowel een jurist als openbaar ambtenaar benoemd door de overheid.  Vaak is een notaris, in de vorm van partner van een notariskantoor, een ondernemer. Het is echter ook mogelijk om in loondienst van een andere notaris te werken.

Welke rol heeft een notaris?

Je eigen onderneming starten, een huis kopen, een partner registratie aangaan, je testament opstellen. Op een notariskantoor helpen de medewerkers en met name de kandidaatnotaris en notaris om goede keuzes te maken bij deze belangrijke gebeurtenissen. Door te luisteren en mee te denken vanuit een persoonlijk perspectief. En door te informeren over de financiële en fiscale voor- en nadelen van bepaalde keuzes. Bij deze adviserende rol wordt de notaris bijgestaan door fiscalisten en financiele specialisten.

Binnen welke rechtsgebieden biedt een notaris ondersteuning?

De wet heeft de notaris de bevoegdheid gegeven authentieke akten op te maken. Ook wordt de notaris vaak gebruikt voor certificering en legalisatie van documenten en zorgt deze voor de aanvraag van apostilles bij de rechtbank.

De meeste notariskantoren zijn actief op de volgende vakgebieden:

  • familierecht, denk hierbij ondermeer aan het meedenken over en opmaken van huwelijkse voorwaarden en echtscheidingsakten.
  • erfrecht, zoals het opmaken van testamentenverklaringen van erfrecht, erfovereenkomsten, maar ook praktische zaken als het ontruimen van een appartement, de erfbelasting aangifte en eindaangifte inkomstenbelasting.
  • onroerendezaakrecht, dit omvat het opmaken van akten van levering, hypotheekakten, akten in het kader van een openbare veiling. Bij de aankoop van een huis, een van de belangrijkste beslissingen in je leven, laat je je graag bijstaan door een specialist.
  • ondernemingsrecht, bestaande uit de oprichting en registratie van een BV tot fusie tot bedrijfsoverdracht. Statutenwijzigingen, aandelenuitgiftes, aandeelhoudersovereenkomsten en splitsing zijn nog andere zaken waarbij de notaris adviseert en akten opstelt. Het begint al bij advisering bij de keuze voor de rechtvorm van je bedrijf.

Wil je meer weten over notariskantoren en hun dienstverlening? Neem dan contact op en zorg ervoor dat de belangrijke zaken in jouw leven goed geregeld worden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *