Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden
Zoek

Betekenis van incident management

Inhoudsopgave

Leestijd: 2 minuten
0
(0)

Misschien ben je het woord al eens tegengekomen: incident management. Je bent in ieder geval niet voor niets op deze pagina terechtgekomen. Wil je weten wat incident management betekent? Hieronder vind je de betekenis van incident management.

Wat betekent incident management? 

Incident Management duidt eigenlijk het proces aan dat in werking gesteld wordt bij een ongeplande onderbreking. Het gaat dus om een snel herstel bij calamiteiten met als doel om bijvoorbeeld de productie zo snel mogelijk weer op gang te krijgen. Problemen dienen zo snel mogelijk opgelost te worden om op die manier de impact op een bedrijf, in het verkeer of in de zorg te minimaliseren. Soms is er ook een incident manager die het hele proces in goede banen leidt.

Wat is een incident nu precies?

Een incident is volgens Van Dale een storend voorval of onvoorziene gebeurtenis. Dat houdt dus in dat er iets gebeurt wat je niet had verwacht en wat een proces verstoort.

In welke sectoren is incident management van belang?

Vandaag de dag wordt incident management in veel sectoren toegepast. Bij bedrijven is het belangrijk dat bestaande processen hun doorgang vinden. Ook op het water, op het spoor en op de weg is incidentmanagement de normaalste zaak van de wereld. Tijd is geld, maar in sommige gevallen is tijd ook van levensbelang. Denk daarbij aan ziekenhuizen. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een patiënt een verkeerde dosis medicatie toegediend krijgt en dan dient er snel gehandeld te worden. In de zorg is incident management dus extra belangrijk. De patiëntveiligheid staat natuurlijk altijd voorop.

Wat is het verschil tussen incident management en probleembeheer?

Probleembeheer is van toepassing als zich gedurende langere tijd obstakels voordoen. In dat geval gaat het dus eigenlijk om een reeks incidenten. Op dat moment treedt het probleembeheer in werking en zal men er alles aan doen om dit in de toekomst te voorkomen. Bij incident management gaat het om een eenmalig probleem dat snel opgelost moet worden. 

Hoe gaat incident management in zijn werk? 

Ieder proces is natuurlijk anders, maar in grote lijnen werkt incident management als volgt. Allereerst wordt het incident gemeld. Dit is in de zorg extra belangrijk, omdat er gewerkt wordt met mensen. Het melden van een incident is altijd relevant, ook als dit achteraf gebeurt, wanneer het incident al opgelost is. Alle incidenten dienen in kaart gebracht te worden en geanalyseerd te worden. Zo kunnen dergelijke gevallen in de toekomst misschien voorkomen worden. Eigenlijk gaat het dus om drie stappen: melden, analyseren en voorkomen. 

Wat is belangrijk om door te geven bij de melding van een incident?

Wat moet je nu echt doorgeven bij een incident? Het is zaak om het probleem zo objectief mogelijk te stellen. Het gaat niet om wijzende vingertjes en schuldigen, het gaat erom dat er iets geleerd wordt van het incident dat zich heeft voorgedaan. Met die achterliggende gedachte is het al een stuk makkelijker om te bepalen wat je moet doorgeven bij de melding van een incident!

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Uitgelegd door:

Deel het bericht op: