Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden
Zoek

Betekenis van persbericht

Inhoudsopgave

Leestijd: 3 minuten
5
(1)

Een persbericht is een geschreven mededeling van een bedrijf of organisatie bedoeld voor journalisten. Degene die het persbericht schrijft probeert aandacht te krijgen voor een bepaald standpunt of een nieuwsfeit. Dit is dan ook het belangrijkste doel van een persbericht. In dit artikel lees je alles over persberichten en geven we tips over hoe je een persbericht schrijft.

Verplaats je in de journalist

Probeer je te verplaatsen in de schoenen van een journalist. Is het persbericht interessant genoeg om opgepikt te worden door de media? Kijk goed naar de nieuwswaarde van je bericht. Is de informatie daadwerkelijk belangrijk genoeg en heb je als verzender genoeg autoriteit? Pas de kop en de inleiding aan op basis van de interesse van de journalist en zijn medium.

Geen reclame, wel nieuws

Het doel van een persbericht is informeren. Nieuws brengen dat eigenlijk reclame is doordat je wervende teksten gebruikt schrikt journalisten af. Het is daarom belangrijk om de informatie zo objectief mogelijk over te brengen. Formuleer je zinnen helder, noteer de feiten en blijf to-the-point. Het is wel belangrijk om de lezer te prikkelen. De titel moet pakkend zijn en  duidelijk laten zien waar het bericht over gaat. Ook de eerste vijf woorden in de kop zijn belangrijk. Zorg ervoor dat je hierin al nieuwswaarde in verwerkt.

Beeldmateriaal

Foto’s, video’s of infographics zijn onmisbaar als ondersteuning bij een online artikel. Het ontbreken van beeldmateriaal kan ervoor zorgen dat je persbericht niet wordt gelezen en doorgeplaatst. Beeldmateriaal trekt de aandacht van de redacteur en geeft een sfeerimpressie.

Zorg voor een goede structuur

Een persbericht heeft een vaste structuur die je het beste kunt volgen. Begin met de koptekst: PERSBERICHT – plaats – datum. Hierna komt de kop, een korte inleiding bestaande uit de vijf w’s gevolgd door de uitwerking en achtergrondinformatie. Sluit af met informatie voor de redactie, zoals een bereikbare contactpersoon met naam en e-mailadres en telefoonnummer.

Tussenkoppen en alinea’s

Het is belangrijk dat je tekst scanbaar is. Hierdoor kan een journalist makkelijker door je persbericht scrollen. De tussenkoppen wekken ook de interesse van de lezer. Een lap tekst zonder alinea’s en tussenkoppen zorgen ervoor dat een lezer afhaakt. Zonder tussenkoppen en alinea’s is de kans klein dat je persbericht geplaatst wordt. Sommige mensen vinden het fijn om eerst de alinea’s met de tussenkoppen te maken. Zo kun je gerichter de tekst bedenken. Sommigen vinden dit een nadeel omdat je minder creatief kunt zijn met schrijven.

Vermijd hulpwerkwoorden

Een persbericht leest het fijnst als het in de actieve vorm geschreven is. Gebruik daarom zo min mogelijk hulpwerkwoorden zoals worden, zullen en kunnen. Schrijf in de derde persoon en gebruik vormen zoals “ik” en “wij” alleen in citaten.

Spelling en grammatica

Zorg dat de spelling en grammatica van je persbericht ten allen tijde in orde is. Een persbericht versturen met een fout brengt schade toe aan je imago. Ook de structuur van je persbericht is belangrijk. Haal je persbericht dus altijd door de spellchecker en laat het nalezen door meerdere mensen.

Je persbericht versturen

Het beste kun je de tekst van je persbericht in het e-mailbericht opnemen en niet toevoegen als bijlage. Zo loop je de minste kans dat het bericht wordt tegengehouden door de firewall van de ontvanger. Beeldmateriaal en andere documenten kun je het beste beschikbaar maken via een externe website. Verstuur het bericht uit naam van de organisatie en niet vanuit je persoonlijke e-mailaccount. Dit komt de autoriteit en herkenbaarheid van de organisatie ten goede.

Goede timing

Ook timing is belangrijk. Zorg dat je persbericht op het goede moment komt. Niet te vroeg, niet te laat. Als je persbericht te vroeg komt is er een kans dat deze op de grote stapel belandt. Een bericht dat te laat komt kan vaak niet meer geplaatst worden. Verstuur je persbericht daarom ruim op tijd en stuur een reminder een week van te voren als je nog niets hebt gehoord.

Maak het persoonlijk

journalisten uit je perslijst. Probeer erachter te komen op welke manier zij het liefst een persbericht ontvangen. Maak ook de aanhef van het bericht zo specifiek mogelijk. 

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 5 / 5. Stemmen telling: 1

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Uitgelegd door:

Deel het bericht op: