Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden
Zoek

Betekenis van e-mail marketing

Inhoudsopgave

Leestijd: 3 minuten
0
(0)

Het aantal bedrijven in Nederland zit al een hele tijd in de lift. Daarom is het niet zo vreemd dat ondernemers van alles uit de spreekwoordelijke kast trekken om gezien te worden door hun potentiële klanten. Met behulp van verschillende soorten marketing vergroten ze hun zichtbaarheid om zo meer klanten en meer omzet te genereren.

Een manier om dat te doen, is met behulp van e-mail marketing. Waarom een online mailing versturen van belang kan zijn, lees je in dit artikel waarin we verder ingaan op de betekenis van e-mail marketing.

E-mail marketing: wat is dat precies?

Om e-mail marketing te snappen moet je eerst weten wat marketing is. Marketing wordt, in verschillende vormen, ingezet om een bedrijf, merk of product onder de aandacht te brengen met het doel om producten of diensten te verkopen aan klanten. Dat kan via diverse kanalen. Wanneer je aan de slag gaat met e-mail marketing dan is e-mail het kanaal dat wordt ingezet om een bepaalde doelgroep te bereiken. E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij er bijvoorbeeld met nieuwsbrieven, aanbiedingen of andere soorten mailings een mail wordt gestuurd naar een groep ontvangers.

Het grootste doel van die mails is om de ontvanger actie te laten ondernemen door een product aan te schaffen of een dienst af te nemen. Een fotograaf verstuurt bijvoorbeeld nieuwsbrieven om meer klanten te krijgen, terwijl een mailing van een webwinkel bedoeld is om bepaalde producten te verkopen. Het is een interessante vorm van online marketing die niet meer mag ontbreken bij ieder modern bedrijf dat vandaag de dag goed gevonden wil worden in Google. Het maakt niet uit hoe groot je bedrijf is; het is voor iedere organisatie aan te raden om te beginnen met e-mail marketing.

Voordelen van e-mail marketing voor je bedrijf

Er is namelijk een groot aantal redenen waarom je zou moeten kiezen voor e-mail marketing. Het grootste voordeel ervan is dat je je beoogde doelgroep op een directe wijze kunt benaderen. Andere voordelen van e-mail marketing voor je bedrijf zijn onder andere:

  • E-mail marketing is een voordelige vorm van marketing, helemaal wanneer je het vergelijkt met andere vormen van marketing. Het kost namelijk niet veel geld om een mail te sturen naar een grote groep.
  • Daarnaast wordt e-mail vrijwel dagelijks gebruikt door de meeste Nederlanders. Daardoor is het een heel aantrekkelijk platform om gebruik te maken van marketing. Het scoort zelfs beter dan marketing via social media!
  • Wat voor veel bedrijven ook prettig is, is dat e-mail marketing niet in handen is van een ander bedrijf zoals bijvoorbeeld bij social media wel het geval is. Facebook en Instagram bepalen bijvoorbeeld al jaren wat de zichtbaarheid van je bericht is (tenzij je er veel geld tegenaan gooit). Bij e-mail marketing, zoals het versturen van een nieuwsbrief, weet je zeker dat de boodschap overkomt.
  • In het geval van e-mail marketing krijg je achteraf altijd een duidelijk inzicht in de statistieken. Dat is ideaal voor de volgende rondes, zodat je weet wat je kunt verbeteren en wat scoort.
  • E-mail marketing is geschikt voor iedere niche en ieder bedrijf; of je nu een groot bedrijf hebt of een zelfstandig ondernemer bent.
  • Je kunt e-mail marketing prima zelf uitvoeren. Er zijn diverse programma’s en softwares waarmee je vandaag nog kunt beginnen.
  • Tot slot: e-mail blijft populair. Waar veel social media een houdbaarheidsdatum hebben (kijk maar naar de dalende populariteit van Facebook) is e-mail door de jaren heen een stabiel platform gebleken.

Verschil tussen e-mail marketing en e-mail marketing automation

Wanneer je op zoek bent naar meer informatie over e-mail marketing kom je al gauw het woord e-mail marketing automation tegen. Hoewel dit veel lijkt op e-mail marketing is de betekenis ervan net even anders. E-mail marketing automation is namelijk een versie van e-mail marketing. Hierbij ga je aan de slag met geautomatiseerde e-mails die op bepaalde momenten naar bepaalde personen worden gestuurd. Denk bijvoorbeeld aan al die bedrijven die je een mail sturen op je verjaardag. Zij sturen heus niet handmatig zo’n mail aan iedereen in hun klantenbestand.

 

Door middel van e-mail marketing automation kunnen zij het zo instellen dat alle klanten op hun verjaardag een mail met een presentje krijgen. Het grote voordeel hiervan is dat e-mails met e-mail marketing automation vaak een stuk persoonlijker zijn. Dat raakt een klant vaak meer dan een standaard nieuwsbrief of online folder via de mail. Maar: wanneer je kiest voor e-mail marketing automation moet je ook rekening houden met meer werk dan wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een gewone online mailing versturen.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Uitgelegd door:

Deel het bericht op: