De kentekenplaat, die overigens ook wel nummerbord of nummerplaat wordt genoemd, maakt deel uit van een kenteken van een voertuig. Het is een unieke combinatie van cijfers en letters die in elk land weer anders is. Als eigenaar van een bepaald voertuig zijnde, kun je bijvoorbeeld sneller je auto traceren wanneer dit nodig is. Het is bijna overal ter wereld een verplichting om een kentekenplaat te monteren op een motorvoertuig. Per voertuig en per land kan een kentekenplaat wel verschillen in kleuren, afmetingen en locatie. Zo is één kentekenplaat bij een tweewieler al prima in orde, terwijl een auto een of twee kentekenplaten hoort te hebben. Meestal gaat het hierbij om één kentekenplaat achter of twee platen aan zowel de voor- als achterkant (dit is bij een taxibus Eindhoven airport het geval). Vaak is het zo dat een kentekenplaat reflecterend is. Kentekenplaten kun je eigenlijk op twee manieren krijgen. Het kan zo zijn dat er een nummer aan een voertuig wordt toegekend en dat de gegevens van een eigenaar worden veranderd in geval van verkoop. Het kan ook voorkomen dat bij het aanschaffen van een voertuig de gegevens van het voertuig zelf worden veranderd. In dat geval is een nummer dus gebonden aan een eigenaar.
Met je voertuig naar het buitenland
Een kentekenplaat wordt aangevuld met een landteken, zodra je met je voertuig in een ander land komt. Het gaat hierbij om een ovalen vorm in witte kleur met de landcode erin, die bestaat uit 1 of meerdere letters. In 1910 is dit bepaald. Wat er vaak gebeurt is dat een autofabrikant genoeg ruimte overhoudt voor een kentekenplaat, maar geen ruimte voor het ovaaltje. Het ovaaltje wordt geplakt op de carrosserie bijvoorbeeld en men versiert het ovaaltje ook weleens. Dit mag officieel niet overigens. Sinds de 21e eeuw wordt er in een heleboel landen een ander landteken gebruikt. Dit landteken is een blauwe strook links van de kentekenplaat met hierop de Europese (of nationale) vlag en de landcode. Dit is een verplicht teken en dient op alle kentekenplaten van een voertuig te staan, zo ook bij een taxibus Eindhoven airport bijvoorbeeld.
Kentekenplaten in Duitsland
Bij Duitse voertuigen, zoals taxi Düsseldorf, staat het registratiedistrict (waar een voertuig geregistreerd staat) op de kentekenplaat. Hier begint de lettercode, die minimaal 1 en maximaal 3 letters is, mee. Het is in Duitsland tevens mogelijk om een combinatie van letters en cijfers te kiezen, mits deze combinatie niet gereserveerd is of uitgegeven. Dit kan al een maand van tevoren en dient goedgekeurd te worden door bevoegde instanties. Zomaar rondrijden in een taxi Düsseldorf is dus onmogelijk.
Hoe nuttig was dit bericht?
Klik op een ster om het te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0
Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.
Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!
Laten we deze post verbeteren!
Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?