Betekenis van intermittent fasting

Intermittent fasting betekend vasten met tussenpozen en is een woord uit de Engelse taal welke in Nederland is overgenomen. Intermittent fasting kan twee doelen hebben: afvallen of de gezondheid verbeteren (of een combinatie van beide).

Wat is het?

Intermittent fasting staat voor het vasten met tussenpozen wat gedaan wordt door af en toe een maaltijd over te slaan. Omdat je hierdoor minder calorieën binnen krijgt val je vanzelfsprekend af. Maar vermoedelijk val niet alleen maar af door het missen van de calorieën, van de maaltijd welke je overgeslagen hebt, maar ook door processen welke dit in het lichaam teweeg brengen.

Zo wordt door intermittent fasting de insulinegevoeligheid verbeterd. Hierdoor wordt glucose beter door het bloed opgenomen waardoor de bloedsuikers lager worden. Door de lagere bloedsuikers hoeft het lichaam minder insuline aan te maken. Insuline wordt wel het dik makende hormoon genoemd omdat het lichaam onder invloed van dit hormoon vet opslaat.

Waarop is intermittent fasting gebaseerd?

Intermittent fasting is gebaseerd op het eetpatroon van de oermens. Tegenwoordig eten we 3 maal per dag en meestal zelfs vaker als we alle momenten met tussendoortjes meerekenen. Dit is een totaal andere situatie dan hoe we leefde als oermens. Als oermens aten we soms langere periode niet. Als de jacht mislukte hadden we bijvoorbeeld niets te eten en in de winter kon voedsel ook schaars zijn.

Hierdoor moest de oermens (noodgedwongen) perioden overbruggen waarin gevast werd. Ons lichaam is evolutionair echter toegespitst op perioden van vasten. Dit is ook de reden waarom het lichaam vet opslaat als we meer calorieën eten dan we nodig hebben. Het vet wordt opgeslagen voor tijden van schaarste terwijl we helemaal geen perioden van schaarste meer kennen. Eten is 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar geworden.

Omdat we zo regelmatig eten kan het lichaam altijd gebruik maken van haar voorkeurs brandstof: koolhydraten. Het is in de praktijk nooit of zelden nodig om vet te verbranden. Pas als we 12 uur over langer niets eten dan raken de koolhydraatvoorraden uitgeput en schakelt het lichaam over op het verbranden van vetten.

Met intermittent fasting creëren we deze periode van (minimaal) 12 uur waarin niets gegeten wordt.

Er zijn verschillende manier bedacht waarop intermittent fasting in de praktijk kan worden toegepast. Het is belangrijkste hierbij is dat er altijd een vastenperiode is van minimaal 12 aaneengesloten uren is. De manier waarop je intermittent fasting kunt toepassen worden hieronder besproken.

Het 5:2 dieet

Bij deze vorm van intermittent fasting eet je 5 dagen van de week wel en de andere 2 niet. De 2 aaneengesloten dagen, een periode van 48 uur, mag je overigens wel iets eten. Het is niet zo dat je helemaal niets mag eten. Vrouwen welke aan 5:2 intermittent fasting doen mogen op de 2 vastendagen 500 kcal per dag eten en mannen niet meer dan 600 kcal per dag.

Het is bij deze vorm van intermittent fasting niet de bedoeling dat je helemaal los gaat op de dagen dat je wel mag eten. Kies op de dagen dat je mag eten voor normale en gezonde voeding en laat fastfood staan.

Het Fast-5 Diet

In de periode van 24 uur mag je in een periode van 5 aaneengesloten uren eten. Je eet dan bijvoorbeeld tussen 14 uur en 19 uur. Met deze vorm van intermittent fasting wordt het eetpatroon van de oermens zoveel mogelijk nagebootst. Het is niet helemaal zeker hoe de oermens at maar men gaat er van uit dat de oermens de dag begon met de jacht waarna men halverwege de middag terugkeerde (nadat men er in geslaagd was iets te vangen). Nadat men teruggekeerd was werd er gegeten tot dat het donker werd en men ging slapen.

Deze vorm van intermittent fasting is vrij zwaar maar wel erg effectief om gewicht te verliezen.

Gematigd vasten

Je kunt er ook voor kiezen om gematigd te vasten als je aan intermittent fasting gaat doen. Je houdt dan niet zoals bij het Fast-5 Diet niet iedere dag een vastendag maar om de dag. Op de vastendagen eet je weinig. Je moet dan wel veel water drinken en je eet maar weinig calorieën. Sommige mensen kiezen ervoor om dan alleen maar groente smoothies te drinken.

1 maaltijd per dag

Een zware manier van intermittent fasting is dat je maar één maaltijd per dag eet. Bij deze maaltijd mag je eten zoveel als je wilt, tot dat je verzadigd bent. Gedurende de rest van de dag mag je wel drinken. Je kan dan water, groene thee of kruidenthee drinken. Je mag zelf kiezen op welke moment je van de dag je je maaltijd neemt.

Om de dag eten

Bij deze vorm eet je om en om een dag wel en een dag niet. Op de vastendag eet je helemaal niets maar zorg je er wel voor dat je voldoende drinkt.

Gezond eten

Er zijn nog tal van andere vormen van intermittent fasting en de hier genoemde vormen zijn een aantal populaire vormen. In principe kan je aan intermittent fasting je eigen draai geven, afhankelijk van je eigen voorkeuren en je bijvoorbeeld je werktijden. Je zou het zo kunnen plannen dat je op je werk een late lunch kan nemen waarna je op een normale tijd je avondeten kunt nemen.

Om intermittent fasting te laten werken is het altijd een voorwaarde dat je in ieder geval een periode hebt waarin minimaal 12 uur achtereen niet gegeten wordt. Ook is het belangrijk om op de eetmomenten gezond te eten. Het is niet de bedoeling dat je tijdens de eetmomenten zoveel fastfood naar binnen werkt dat de opgedane winst van het vasten wordt opgeheven. Op de momenten dat er gegeten mag worden mag je overigens gewoon eten tot het moment dat je verzadigd bent dus je kunt dan echt genieten van je eten.

Bron: https://happyhealthy.nl/intermittent-fasting/

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *