Betekenis van een incentive

0
(0)

Incentives zijn het meest gangbaar in het bedrijfsleven. Ze worden gebruikt om personeel te motiveren en te belonen. Vaak op een leuke, speelse manier. Er zijn verschillende soorten incentives: cadeaubonnen, kerstpakketten, een uitje, een reis of een andere cadeaus.

Wat is een incentive?

Een incentive wordt dus gebruikt om medewerkers te motiveren. Vaak een prestatiegerichte beloning. Een incentive kan per medewerker verschillen, of voor het hele bedrijf gelijk zijn. Een bedrijf kan dus ook een gezamenlijk doel bepalen en daar een collectieve beloning aan hangen. Een goed voorbeeld zijn bijvoorbeeld incentive reizen. Bedrijfsreizen ter beloning van behaalde resultaten of juist als aanmoediging voor nieuwe doelstellingen. Medewerkers gaan samen op ‘reis’ en beleven hier een avontuur tijdens het ondernemen van gemeenschappelijke activiteiten. Bij individuele beloningen kan gedacht worden aan een cadeaubon of juist een ander (gepersonaliseerd) cadeau.

Hoe vaak kan een bedrijf een incentive inzetten?

Uit onderzoek blijkt dat een incentive het beste werkt wanneer deze incidenteel wordt ingezet. Daarbij staat dat dit niet meer dan vier keer per jaar kan zijn. Het moet namelijk uniek blijven, en blijven stimuleren. Wanneer een incentive een ‘normale’ bonusregeling wordt ontstaat er gewenning bij de medewerkers en dan verliest de incentive zijn kracht.

De toegevoegde waarde van een incentive:

Uiteraard is het organiseren over verzorgen van een incentive een kostenpost voor het bedrijf. Daarom is het belangrijk om goed te kijken naar wat de waarde van de incentive voor het bedrijf kan zijn. De toegevoegde waarde van een incentive zit hem in twee dingen:

De toegevoegde waarde voor een werkgever:

Naast de motiverende werking heeft een incentive ook nog andere voordelen. Bijvoorbeeld het creëren van meer onderlinge verbondenheid en interactie bij het personeel. Incentives kunnen dus ook ingezet worden ter versterking van het ‘teamgevoel’. Incentives gaan vaak samen met teambuilding activiteiten. Wanneer een medewerker zich écht onderdeel voelt van het bedrijf en zijn of haar team dan zal ook de loyaliteit naar het bedrijf groter zijn. Dit resulteert in een lager verloop van medewerkers.

De toegevoegde waarde voor een werknemer:

Naast de ‘tastbare’ waardering die een werknemer voelt kan een incentive een medewerker ook helpen om zijn productiviteit te verhogen. Het zetten van duidelijke doelstellingen is hiervoor een must. De incentive kan een medewerker ook helpen om zijn collega’s (en bijbehorende karakters) beter te leren kennen. Bijvoorbeeld bij een gezamenlijk diner, of een incentive reis.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *