Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden

Betekenis van verbindende communicatie

0
(0)

De sleutel tot succes op de werkvloer is vaak goede communicatie. Goede communicatie maakt het samenwerken niet alleen veel leuker en gemakkelijker het zorgt er ook voor dat er meet motivatie en betrokkenheid is.

Betere communicatie begint bij jezelf, maar er zijn ook genoeg manier waarop jij je collega’s kunt helpen. Hieronder geven we een aantal tips voor betere verbindende communicatie op de werkvloer.

Goed luisteren

Dit klinkt simpeler dan dat het is. Het gebeurt namelijk regelmatig dat we onze gesprekspartners onderbreken als we het niet met hen eens zijn.

Een persoon dat de kans niet krijgt om uit te praten, zal zich minder snel gehoord worden. Luister goed naar het verhaal van je collega en luister dan ook echt naar de kern van het verhaal. Op deze manier voelt je collega zich gehoord en gewaardeerd.

Denk aan oplossingen

Discussies en vergaderingen gaan regelmatig over problemen en hoe deze tot stand komen. Uiteraard is het belangrijk om hierover te praten, maar tot een oplossing komen is nog veel belangrijker.

Het is een betere aanpak als je op zo’n momenten in oplossingen denkt en erover communiceert. Oplossingsgericht communiceren is je uitspreken in de vorm van oplossingen.

Verbindende communicatie

Het doel van verbindende communicatie is om te komen tot een verbinding tussen gesprekspartners. Dit betekent niet gelijk in de verdediging schieten, maar eerst naar elkaars onderliggende behoeften kijken.

Feedback

Feedback speelt een grote rol in communicatie. Als dit op een negatieve manier gegeven wordt, dan kan er veel frustratie loskomen en dit kan leiden tot verhitte discussies. Een andere grote fout is het vermijden van feedback. Als mensen op de werkvloer hun negatieve feedback niet uitspreken, zal dit de werksfeer niet ten goede komen.

Door zelf te vragen naar feedback zullen collega’s meer openstaan voor jouw feedback. Let ook altijd op de timing waarop jij feedback geeft. Zorg dat je voldoende tijd hebt en schiet het niet ergens kort tussendoor. Zoek een goede verhouding tussen positieve en negatieve feedback.

Complimenteer

Op de werkvloer zijn vaak mensen die zich ondergewaardeerd voelen. Dit zullen ze vaak niet zijn, maar door gebrek aan communicatie kan het wel zijn dat zij dit zo ervaren.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?