Betekenis van undercut

‘Undercut’, het klinkt Engels en daar komt het eigenlijk ook vandaan. Toch wordt het woord steeds vaker gebruikt in het Nederlands en dan met name in de autosport. Zelfs de werkwoordsvorm ‘undercutten’ is hier niet vreemd. Maar wat betekent het eigenlijk?

Een undercut in de autosport

In Nederland raken we door de autosport steeds meer vertrouwd met het woord undercut. Vooral na de Grand Prix van Monaco had iedereen het ineens over een undercut. Waarom kan een undercut zo belangrijk zijn in een race en wat is het precies? De ervaren autosportliefhebber weet het misschien wel maar niet iedereen is nog op de hoogte.

Inhalen via een undercut

Een undercut is eigenlijk een handeling en een strategie die vaak wordt gebruikt op een circuit waar het lastig is om je voorganger in te halen. Hoe dichter je achter je voorganger zit, hoe meer ‘vuile lucht’ je tegenkomt. Hierdoor kun je downforce verliezen. Ook al ben je net wat sneller dan de auto voor je. Het is hierdoor lastig om in te halen. In Monaco is het sowieso extreem lastig om in te halen door het type parcours. Een goed getimede of snellere pitstop kan dan een oplossing zijn en dat kun je dan doen via een undercut.

Formule 1

Hoe doe je dan precies die undercut? Eigenlijk is het heel simpel. Je zorgt ervoor dat je een pitstop maakt. Natuurlijk moet dit wel een snelle pitstop zijn. Met de nieuwe banden kun je een snellere ronde rijden dan je voorganger op zijn versleten banden. Dit verschil tussen oude en nieuwe banden kan oplopen tot een paar seconden per ronde. De winst die je hiermee pakt in de outlap kan cruciaal zijn. Waarschijnlijk gaat je voorganger daarna ook dit pit in maar de kans is groot dat hij zijn positie verliest door de winst die jij hiermee gemaakt hebt. In de Formule 1 wordt regelmatig gebruik gemaakt van deze undercut. Het is alleen wel een ongeschreven regel dat je dit nooit doet bij een teamgenoot. Bij teamgenoten stopt de voorste auto eerst en daarna diegene die op tweede positie ligt.

Hoe kun je voordeel behalen?

Een undercut biedt natuurlijk geen garantie om je voorganger in te halen. Er spelen nog wel meer factoren mee. Zo moet diegene die een undercut probeert wel ‘vrij baan’ hebben. Dit betekent dat hij na de pitstop alle ruimte moet hebben om zijn nieuwe banden optimaal te benutten en hij niet in het drukke verkeer van de achterblijvers belandt. Het team zal dus proberen om de ‘undercutter’ in een ‘open gat’ de baan op te laten gaan. Dat vraagt om een goede timing. Maar dat kun je wel aan de gespecialiseerde teams overlaten. Zij kunnen dit precies uitrekenen. Het is eigenlijk net zoals energie vergelijken, ook bij een undercut moet je uitrekenen hoe je er het beste uitspringt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *