RPO is de afkorting van Recruitment Process Outsourcing. Het is een bekende en veelgebruikte term in de wereld van (online) recruitment, en daarmee ook een populaire keuze onder organisaties die hard op zoek zijn naar personeel maar daar zelf niet uitkomen. Dit wervingsproces kunnen zij uit handen geven aan de professionals. Dit uitbesteden van recruitmentwerkzaamheden heet Recruitment Process Outsourcing (RPO). Meer specifiek is RPO een combinatie tussen interim recruitment en job marketing.
RPO en interim recruitment
Interim recruitment is een onderdeel van RPO. Bij interim recruitment worden werkzaamheden rondom de werving van nieuw personeel overgenomen door een externe partij. Het gaat hierbij vaak om een (online) recruitmentbureau: een organisatie die gespecialiseerd is in het werven van personeel. De taken die zo’n bureau over kan nemen zijn onder andere het online zoeken (searchen) van kandidaten op jobboards en LinkedIn, en het opbellen van kandidaten die (op het eerste gezicht) geschikt lijken voor de rol. Daar gaat vaak namelijk meer tijd in zitten dan je misschien zou denken. Recruitmentbureaus zijn meestal in het bezit van een LinkedIn Recruiter Seat; een tool op LinkedIn die het gemakkelijker maakt om gericht te zoeken naar de perfecte kandidaat. Zo kan je hiermee bijvoorbeeld filteren op opleiding of werkervaring. Hierdoor kunnen interim recruiters heel efficiënt te werk gaan.
Job marketing binnen RPO
Een ander onderdeel van RPO is job marketing. Dit betekent letterlijk het online adverteren met vacatures. Job marketing wordt steeds populairder, maar ook deze wervingstactiek kost inspanning en tijd. Daarom wordt ook job marketing vaak uitbesteed aan een derde partij: daar werken naast recruiters ook specialisten op het gebied van adverteren, schrijven en grafisch ontwerp. Zo’n campagne moet niet alleen gecreëerd, maar ook geoptimaliseerd worden. Dat team van specialisten neemt dus alle werkzaamheden over; dat scheelt veel tijd. Job marketing kan dus ook gecombineerd worden met interim recruitment. In dat geval bellen interim recruiters degenen op die hebben gereageerd op een campagne. Vaak kunnen bedrijven er ook voor kiezen om zelf de kandidaten op te volgen. In dat geval is interim recruitment niet nodig en valt dit buiten het pakket dat aan wordt geboden door het recruitmentbureau.
RPO als populaire wervingsmethode
Recruitment Process Outsourcing wordt steeds populairder als wervingsmethode. Daar zijn verschillende redenen voor. Het is bijvoorbeeld een moderne manier van werven; de kans is groot dat je doelgroep zich op het internet bevindt, dus dat is precies waar er gezocht moet worden. Daarnaast wordt een RPO-campagne altijd op maat verzorgd. Eerst wordt er onderzocht op welke kanalen een doelgroep vooral aanwezig zal zijn. Jongeren bevinden zich bijvoorbeeld vaker op Snapchat en TikTok dan oudere doelgroepen, die vaak op Instagram en Facebook te vinden zijn. Een ander voordeel aan RPO is dat, hoewel je als organisatie alle wervingspraktijken uit handen kunt geven, je wel op de hoogte gehouden wordt van de ontwikkelingen binnen de campagne. Zo weet je bijvoorbeeld welk type persoon er op een campagne afkomt, en als dat niet bij jouw bedrijf past, kan er van alles aangepast worden. Het grootste voordeel van RPO is echter dat het organisaties veel tijd (en hiermee ook veel geld) bespaart.
Hoe nuttig was dit bericht?
Klik op een ster om het te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0
Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.
Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!
Laten we deze post verbeteren!
Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?