Neuromarketing gaat over het (nog) effectiever maken van marketing door middel van psychologie en neurowetenschappen. Neuromarketing en psychologie wordt in verschillende media ingezet, waaronder bijvoorbeeld in social media. Daarbij gaat vaak niet alleen om één uiting in één soort media, maar ook om klantreis en wat je wanneer ‘aanbiedt’ aan marketing.
Neuromarketing – hoe het werkt?
In een wereld waar online communicatie een dominante rol speelt, is neuromarketing een waardevol instrument geworden voor marketeers. Zij ontwikkelen hiermee effectieve strategieën om het gewenste effect te bereiken. Dat kan gaan om het ingaan op een CTA (Call to Action), maar ook om bijvoorbeeld alleen al het opmerken van een uiting. Bij dat laatste gaat het veelal om naamsbekendheid.
In neuromarketing gaat men bijvoorbeeld in op de emoties van mensen en speelt men in op (indien van toepassing) bepaalde menselijke behoeftes. Denk hierbij aan een behoefte aan sociale bewijskracht, de behoefte aan veiligheid en de effecten van reviews en keurmerken. Nog een voorbeeld is het personaliseren van bepaalde uitingen voor de klant, zodat de klant zich gezien voelt. Het ‘geen nummer zijn’ is hier het gevoel dat men wil geven. Soms gaat het natuurlijk om uitgekiende commerciële marketing. Iemand die de marketing vanuit authenticiteit benaderd kan som hetzelfde doen, maar met een andere intentie. Veel mensen voelen wel het verschil tussen marketing die louter commercieel is of marketing die (ook) sterk gedreven is door de juiste intrinsieke waarden.
Al met al is neuromarketing een krachtig instrument dat marketeers in staat stelt om de impact van hun boodschap te vergroten. Daarbij kan het helpen voor het opbouwen van langdurige klantrelaties. Tip van een bedrijf voor social media marketing in Overijssel: meten is goed, maar de juiste intentie is ook nodig. Als je rommel verkoopt met slimme neuromarketing zal je vroeg of laat wel door de mand vallen.
Technieken
Bij deze vorm van marketing maakt men onder andere gebruik van het meten en analyseren van de effectiviteit van marketingcampagnes. Door middel van neuromarketingtechnieken zoals EEG (elektro-encefalografie) en eye-tracking kunnen marketeers kennis achterhalen. De hersenactiviteit en visuele aandacht van gebruikers meten ze terwijl ze interageren met media-uiting. Deze inzichten helpen bij het optimaliseren van de advertenties en het verbeteren van de gebruikerservaring.
Hoe nuttig was dit bericht?
Klik op een ster om het te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0
Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.
Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!
Laten we deze post verbeteren!
Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?