Social media. Je komt er niet onderuit tegenwoordig. Vooral als beginnend bedrijf kun je de druk voelen om, net als individuele mensen, veel volgers te hebben en een netwerk op te bouwen. Dit komt onder andere door de druk van social proof. Social proof is wat partners, consumenten, en andere bedrijven verwachten te zien op jouw bedrijfsmatige social media. Het gaat over elk soort positieve bevestiging dat je product of dienst werkt, dik in orde is. Vandaar ook het woord “proof”, wat Engels is voor bewijs. Social proof is dus het bewijs dat je product werkt.
Veel mensen zoeken op het begin naarstig naar dergelijk bewijs. Een validatie dat ze goed bezig zijn, of dat nou over hun privé social media gaat of over bedrijfsmatige activiteiten. Het is namelijk niet enkel goed voor een eigen validatie, maar social proof heeft ook een waarde naar toekomstige partners en andere consumenten toe. De waarheid is echter dat vooral een beginnende account niet makkelijk aan social proof komt. Daarom overwegen veel mensen om Instagram volgers te kopen of Facebook likes te kopen. Zo willen ze op zijn minst de illusie van social proof opwekken, wat weer als gevolg heeft dat meer mensen de social media interessant vinden en het product of dienst kunnen valideren.
Hoe nuttig was dit bericht?
Klik op een ster om het te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0
Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.
Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!
Laten we deze post verbeteren!
Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?