Betekenis van squat oefeningen

0
(0)

Wat is een squat oefening? Een squat oefening is een fitnessoefening waarbij je je knieën buigt en je kont naar achteren duwt. Dit is een oefening die je helpt om je bilspieren te trainen. Op deze oefening zijn verschillende variaties mogelijk. Hieronder kun je lezen over de verschillende variaties en bij welke oefeningen weerstandsbanden kunnen worden gebruikt.

Basis squat oefeningen

De meest simpele squat oefening is zoals gezegd de oefening waar je je knieën buigt en je billen naar achteren duwt. Het is hierbij belangrijk dat je je voeten ter hoogte van je heupen zet. Je probeert je knieën in een hoek van 90 graden te brengen. Ook is het belangrijk dat je je rug zo recht mogelijk houdt. Deze squat oefening kun je doen met gewicht en zonder gewicht. Als je gewichten gebruikt dan kun je deze het beste voor je lichaam vasthouden. Ook kun je een halterstang gebruiken die je in je nek legt.

Variaties op de squat oefening

Op deze basis squat oefening zijn verschillende variaties. Dit betekent meestal dat de basis van de squat wordt gepakt en hier een kleine aanpassing aan wordt gedaan. Er zijn heel veel mogelijk variaties te bedenken. We zullen de meest bekende aanstippen.

De sumo squat

Een sumo squat is iets anders dan een normale squat. Deze squat gaat een stuk dieper en verder naar beneden dan een gewone squat. Je begint bij deze squat niet op heuphoogte maar juist verder uit elkaar. Je wijst met je voeten een beetje naar buiten. Je gaat vervolgens door je knieën en zakt ver door door je billen naar achteren te duwen. Hiermee train je je billen en je bovenbenen. Wil je ook nog je kuiten hierbij trainen? Blijf dan in de squat even stil staan en ga op je tenen staan. Doe dit een paar keer achter elkaar voordat je weer naar boven komt.

De jump squat

Een jump squat is een squat die wordt geëindigd met een sprong. Ben jij dus door je knieën gezakt en klaar om weer omhoog te komen? Doe dit dan met een sprong. Deze variatie kan je doen vanuit de traditionele squat, maar ook vanuit de sumo squat.

Squat oefeningen weerstandsbanden

Welke squat oefeningen weerstandsbanden kunnen gebruiken is eigenlijk vrij simpel. Dit kan met ze allemaal. De ene oefening leent zich beter voor weerstandsbanden dan de ander. Zo is de spanning bij een sumo squat wel erg groot bij weerstandsbanden. Toch kun je bij alle squat oefeningen weerstandsbanden toevoegen. Dit zorgt voor wat extra belasting waardoor er meer resultaat wordt behaald met dezelfde oefening.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?