Betekenis van SERP

Het woord SERP is eigenlijk een afkorting van Search Engine Result Page. In het Nederlands zoekmachine resultatenpagina. Dit is de pagina die je ziet als je bijvoorbeeld Google gebruikt. Op de resultatenpagina krijg je meestal eerst een stuk of vier advertenties en daarna komen de zogeheten organische resultaten. Deze worden door een algoritme van Google gerangschikt op relevantie. Je kunt deze resultaten beïnvloeden zodat jouw website hoger in Google komt te staan. Een aantal belangrijke tips lees je in dit artikel.

Hoger in Google komen te staan is mogelijk

Door aan SEO (zoekmachine optimalisatie) te doen kun je ervoor zorgen dat je hoger in de organische resultaten komt te staan. Hiervoor moet je aanpassingen doen aan je website en moet je zorgen voor relevante backlinks naar jouw website. Op je website moet je onder andere zorgen voor een goede html, zodat google goed begrijpt waar je website over gaat. Ook is het belangrijk om een duidelijke url-structuur aan te leggen. Er zijn nog honderd andere zaken die van belang zijn. Team Nijhuis heeft er over geschreven en de volledige lijst met tips om hoger in Google te komen vind je hier.

Pas op voor over-optimalisatie

Over-optimalisatie betekent dat je (een deel van) je website zo enorm aan het optimaliseren bent, dat het een averechts effect heeft. Hoog in Google komen te staan met bijvoorbeeld 1 of 2 pagina’s en de andere pagina’s van je website geen aandacht geven is een voorbeeld van over-optimalisatie. Je kunt er heel kort plezier van hebben maar al snel zullen je rankings weer wegzakken. Houd er dus rekening mee dat alles natuurlijk verloopt. Denk eraan om ook links te maken naar andere pagina’s behalve die ene belangrijke, doe niet aan keyword stuffing (je pagina onnatuurlijk vol zetten met zoekwoorden) en bovenal: maak je website optimaal voor de gebruiker.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *