Betekenis van koolhydraatarm

0
(0)

De term ‘koolhydraatarm’ wordt meestal gebruikt bij diëten. Bij een koolhydraatarm dieet worden de calorieën uit koolhydraten beperkt met als doel gewicht en vet te verliezen. Het nadeel van dit soort diëten is dat ze vaak moeilijk zijn vol te houden, wat het ‘jojo-effect’ veroorzaakt.

Koolhydraatarme voedingsschema’s bestaan er in verschillende niveaus:

  • Zeer koolhydraatarm dieet
    Hier wordt 10% of minder dan 20 tot 50 gram per dag aan koolhydraten geconsumeerd
  • Koolhydraatarm dieet
    Hier wordt minder dan 26% of minder dan 130 gram per dag aan koolhydraten geconsumeerd
  • Matig koolhydraatdieet
    Bij een matig koolhydraatarm voedingsschema wordt 26%-44% aan koolhydraten per dag geconsumeerd
  • Koolhydraatrijk dieet
    Naast koolhydraatarm zijn er ook koolhydraatrijke diëten. Hierbij wordt zo’n 45% per dag aan koolhydraten geconsumeerd

Koolhydraatarme diëten geven prioriteit aan de glycemische lading van voedsel boven het aantal koolhydraten, waardoor de hoeveelheid geconsumeerde koolhydraten wordt beperkt en de inname van eiwitten en vetten wordt benadrukt.

Wat is de dagelijks aanbevolen hoeveelheid koolhydraten?

Volgens de richtlijnen zouden koolhydraten 45 – 65% van je totale dagelijkse calorieën moeten uitmaken. Dit betekent dat een persoon met normaal gewicht voor de lengte dagelijks 2000 calorieën binnenkrijgt, 900 – 1300 van deze dagelijkse calorieën moeten uit koolhydraten bestaan. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een koolhydraatarm voedingsschema enkele belangrijke gezondheidsvoordelen heeft, maar dit is zeker niet voor iedereen de gezondste keuze. Mensen met hormonale stoornissen of mensen die medicijnen gebruiken voor diabetes, kunnen last hebben van gevaarlijk lage suikerniveaus als zij niet genoeg koolhydraten binnen krijgen. Het is daarom van groot belang dat er eerst een arts wordt raad gepleegd, voordat men aan een koolhydraatarm voedinsschema begint.

Sommige voedingsdeskundigen geven de voorkeur aan een patroondieet waarbij ze tijdens de eerste fase van het dieet de koolhydraten bijna volledig beperken en vervolgens het koolhydraatgehalte in de loop van de tijd geleidelijk verhogen.

Verschillende soorten koolhydraatarme voedingsschema’s

Keto dieet

Waarschijnlijk het meest extreme dieet, als het gaat om koolhydraatbeperking, is het keto dieet. Dit komt omdat het doel van een keto dieet is, om je lichaam in ketose te brengen en koolhydraten te vervangen door vet als lichaamsbrandstof. De meeste mensen kunnen tijdens ketose niet meer dan 15 gram koolhydraten per dag consumeren.

Paleo dieet

Dit dieet is gericht op het vermijden van bewerkt voedsel, peul vruchten, granen etc. Dit lijdt tot een lagere inname van koolhydraten. Wat wel toegestaan is bij het paleo dieet, in tegenstelling tot andere koolhydraat arme voedingsschema’s, zijn fruit en zoetstoffen in hun natuurlijke staat.

Atkins dieet

Van dit dieet zijn drie versies:

  • 20 gram koolhydraten per dag
  • 40 gram koolhydraten per dag
  • 100 gram koolhydraten per dag

Portislank dieet

Dit is een effectief koolhydraatarm dieet die rijk is aan proteïne met minder koolhydraten. Bij dit dieetprogramma doorloopt men vier fases doorlopen om een gezonde levensstijl te bereiken en behouden.

Lees ook Betekenis van ontgiften

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?