Betekenis van CRO?

0
(0)

CRO, ook bekend als conversie optimalisatie, is een werkwijze waarmee je de kans, de frequentie en de hoeveelheid keren dat een bezoeker converteert op jouw website vergroot. Met SEO breng je dus bezoekers naar je website, om ze vervolgens met CRO te converteren tot klant. Door conversie optimalisatie toe te passen, haal je dus meer uit je huidige websitebezoekers.

Waar staat CRO voor?

CRO staat voor Conversion Rate Optimization. Letterlijk betekent dit dat je jouw website blijft aanpassen en testen bij je doelgroep om zo de conversieratio te verhogen. De ratio is een percentage dat aangeeft hoeveel procent van de websitebezoekers iets hebben afgenomen bij jouw bedrijf.

Je berekent dit als volgt: je deelt het aantal conversies door het aantal bezoekers per pagina. Hoe hoger dit percentage, hoe meer conversie er via jouw website plaatsvindt.

Voorbeeld: 

Aantal bezoekers: 10.000

Aantal conversies: 500

Conversieratio = Conversies / bezoekers x 100%. In dit geval betekent dat dus: 500 / 10.000 x 100% = 5%. Je conversieratio is dus 5%.

Waar staat CRO voor

Wat is conversie?

Het woord ‘conversie’ hebben we al veel laten vallen. Maar wat is een conversie eigenlijk? Onder een conversie kun je meerdere dingen verstaan. De meest duidelijke vorm van een conversie is een websitebezoeker die een product in een webshop bestelt of die een offerte aanvraagt. Die bestelling of offerte noemen we een conversie.

Maar conversies gelden niet alleen bij aankopen of offertes. Conversies kunnen ook het invullen van een contactformulier, downloaden van een gratis e-book of doorklikken naar andere pagina’s zijn. Dit noemen we micro conversies. Hoewel ze ‘micro’ zijn, zijn ze wel heel waardevol, want hierdoor leer je je doelgroep beter kennen. Daarnaast vergroot het ook je database.

De type conversie die je wil optimaliseren verschilt dus per bedrijf. Wanneer je een webshop hebt, wil je natuurlijk dat er zoveel mogelijk producten worden verkocht en wanneer je diensten op maat levert, wil je juist dat er zoveel mogen aanvragen op offertes komen.

Hoe optimaliseer je conversies?

Eerder vertelden we al dat er verschillende technieken zijn om conversies te optimaliseren. De meest bekende zijn de 7 verleidingsprincipes van Cialdini en de Myer-Briggs Type Indicator (het MBTI-model).

Met de 7 verleidingsprincipes van Cialdini kun jij je droomklant verleiden en overtuigen om iets bij jouw bedrijf aan te schaffen. Deze principes worden toegepast in alle facetten van online marketing, waardoor ze een grote rol kunnen spelen bij het vergroten van je conversieratio.

De 7 verleidingsprincipes van Cialdini zijn:

  1. Wederkerigheid
  2. Sociale bewijskracht
  3. Commitment en consistentie
  4. Schaarste
  5. Sympathie
  6. Autoriteit
  7. Eenheid

Met het MBTI-model kijk je hier op een andere manier naar. Want niet iedere bezoeker op jouw website is hetzelfde. Daarom moet je voor conversie optimalisatie inspelen op verschillende persoonlijkheden. Iedere potentiële klant heeft namelijk iets anders nodig om ze te overtuigen om bij jou iets aan te schaffen. Om de verschillende persoonlijkheidstypen van elkaar te onderscheiden kun je gebruikmaken van het MBTI model.

Er zijn 4 persoonlijkheidstypen volgens dit model:

  1. Competitieve bezoeker
  2. Methodische bezoeker
  3. Spontane bezoeker
  4. Humanistische bezoeker

Wil je hier meer over te weten komen? In dit uitgebreide CRO artikel lees je er alles over.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?