Betekenis van korting en aanbiedingen

Het aanbieden van een korting op producten of diensten kent twee zijdes. Namelijk het nut van de korting voor de aanbieder, en de functie van korting zoals kortingscodes, acties en aanbiedingen voor de consument. We gaan daarom de betekenis van korting & aanbiedingen van beide kanten toelichten.

Welke vormen van kortingen zijn er?

In dit geval het bedrijf dat de korting aanbiedt op zijn producten of diensten. Met kortingen bedoelen we alle vormen van acties en aanbiedingen. Denk hierbij aan weekaanbiedingen bij de supermarkt. 2 halen 1 betalen acties. Stuntprijzen, spaaracties kortingscodes en andere vormen hiervan waarmee je als klant veel kunt besparen op het aanschaffen van verschillende producten en of diensten.

Aanbiedingen kom je in elke branche tegen

Deze kortingen en aanbiedingen komen voor in elke branche, niche en kent vele vormen. Je vind ze bij vakanties vaak in de vorm van ‘last minutes’ of ‘vroegboek korting’ Bij winkels in de retail en foodbranche, zoals bijvoorbeeld bij Neerlands bekendste supermarkt ‘Albert Heijn’ kennen we kortingen als de weekaanbiedingen, 50% korting op geselecteerde artikelen. Spaaracties waarmee weer voor korting of voor mooie producten gespaard kan worden en ga zo maar door.

Kortingscode websites

Online komen we ook veel vormen van kortingen tegen. Tegenwoordig zijn hier speciale websites voor die elke week alleen de nieuwste aanbiedingen op hun websites zetten en hiermee een compleet en overzichtelijk aanbod aanbieden van alle kortingen bij alle winkels en bedrijven in Nederland. Een goed voorbeeld hiervan is de populaire website ‘Bespaardeals’ Bezoek website.

Er zijn vele manieren in het aanbieden van kortingen, en bedrijven zijn hier zeer creatief in geworden dat het soms lijkt alsof altijd alles een ‘speciale prijs’ heeft en je het goedkoper krijgt. Maar is dit wel zo?

Het voordeel van korting voor de aanbieder

Laten we eens kijken vanuit het perspectief van de aanbieder van deze kortingen. De bedrijven, waarom bieden ze hun producten tegen lagere prijzen aan dan normaal. En wat is hun gewin hiermee?

Korting geven op je product of dienst, is natuurlijk ooit in een erg ver verleden ontstaan. De reden waarom dit destijds werd gedaan is nog steeds te vergelijken met die van nu. Het verschil is echter wel dat je nu vaak niet eens meer van een korting kunt spreken en het vooral een psychologische strategie is geworden.

Klantenbinding en reclame

Het geven van korting zorgt voor klantenbinding en een groter bereik. Zeker wanneer de kortingen zo interessant zijn dat mensen erover gaan praten en dan kan het snel gaan met de bekendheid van je product, dienst of winkel.

Wanneer is iets een korting?

Natuurlijk zijn de meningen hierover verdeeld, en wordt er tegenwoordig er slim gebruik gemaakt van deze strategie. Een korting is natuurlijk wanneer je iets goedkoper aanbiedt dan de oorspronkelijke prijs. Dus het pak melk, dat het hele jaar voor € 0,95 cent in de schappen staat, dat nu voor € 0,75 cent wordt verkocht is een aanbieding oftewel een korting van € 0,20 cent.

Dit geldt natuurlijk voor alle producten. Echter wordt er tegenwoordig zoveel korting geboden dat je je kunt afvragen of het wel korting is. Weet jij bijvoorbeeld van bepaalde producten die in de aanbieding zijn. Wat de oorspronkelijke prijs zonder korting is? En dan bedoel ik niet de prijs die op het prijskaartje doorgestreept staat. Maar de prijs die het een maand of enkele maanden eerder koste?

Bij veel producten is dit niet eens te achterhalen namelijk. Omdat deze nieuw zijn, of omdat deze door een winkel worden aangeboden die alleen maar kortingen hanteert. Je ziet dus dat hier op psychologisch vlak al veel vragen over te stellen zijn. Denk bijvoorbeeld aan het jaarlijkse fenomeen Black Friday waar heel Amerika al jaren in de ban van is.

Het doel van bedrijven is omzet genereren

Wanneer je graag op koopjes jaagt. En naar prijsstunters gaat. Vergeet dan niet dat het bedrijf waar je iets koopt, maar een doel heeft. Dat doel is namelijk geld verdienen. De mensen achter het bedrijf moeten ook rekeningen betalen en monden voeden. Niets is dus gratis. Korting wordt of geboden om te zorgen dat je vaker terugkomt en een bedrijf op de langere termijn meer geld aan je verdiend. Of om jou te laten denken dat je het goedkoper koopt waardoor er meer van wordt verkocht maar in werkelijkheid verdiend het bedrijf er nog steeds veel geld op en kun je in feite niet eens van een echte korting spreken.

Het voordeel van kortingen & aanbiedingen voor de consument

Net als de bedrijven, heeft ook de consument hetzelfde doel. Geld verdienen voor een gelukkig en gezond leven. Wat dat betreft zitten we dus in hetzelfde schuitje. Het voordeel van een korting is dat jij iets kunt kopen voor minder geld dan normaal. Dit is perfect wanneer je dit al van plan was te kopen en nu ineens met korting kunt aanschaffen. Hiermee bespaar je een hoop geld, dat je weer voor iets anders kunt gebruiken.

Ook je boodschappen in de aanbieding kopen is een goed voorbeeld van geldbesparing. Je kunt als consument flink wat besparen wanneer je opzoek gaat naar de juiste aanbiedingen. Het probleem zit hem dan ook niet in de korting. Maar in het feit dat je steeds vaker producten en diensten besteld die je helemaal niet nodig hebt. Puur omdat je het nu voor een scherpe prijs kunt krijgen. Met andere woorden, je geeft geld uit aan producten die je niet nodig hebt en gooit in feite geld over de balk.

Stel jezelf de vraag: Heb ik het echt nodig?

Dit is waar je graag op wilt letten. We zijn snel verleid tot het kopen van mooie spullen tegen aantrekkelijke prijzen. Helemaal wanneer we weten dat dit een unieke kans kan zijn. De echte vraag die je jezelf moet stellen is: Heb ik dit echt nodig? Nee? Koop het dan niet. Ja? Doe er je voordeel mee. Sommige mensen leven graag een luxe lifestyle maar kunnen dit ook betalen. Wanneer je dit niet kunt, is het raadzaam om verstandig met je geld om te gaan.

De kunst van het verleiden

Over kortingen en aanbiedingen kunnen we nog veel langer praten en schrijven. De manier waarop bedrijven beleid voeren. Concepten ontstaan en ons brein werkt heeft allemaal met elkaar te maken. Elke dag loop je de kans om verleid te worden tot het kopen van iets dat je niet nodig hebt. Reclame is overal en het zal alleen maar persoonlijker en relevanter worden en daardoor zal de conversie voor bedrijven omhoogs schieten in de nabije toekomst. Ook dit is iets waar we een andere keer uitgebreid op in kunnen gaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *