Betekenis van verschillende varianten van het koolhydraatarm dieet

Aan het koolhydraatarm dieet geeft iedereen een eigen invulling. Bij HappyHealthy.nl is dit geformuleerd in drie varianten.

Dit zijn de drie varianten:

  • Normaal
  • Fanatiek
  • Extreem

Normaal koolhydraatarm dieet

Wanneer je kiest voor een ´normaal´ koolhydraatarm dieet, ga je terug naar het voedingspatroon zoals men dat oorspronkelijk had (in de tijd van jagers-verzamelaars). Het gaat hierbij om een inname van 100 tot 150 gram koolhydraten op dagelijkse basis. In dit geval is er van alles dat je kunt eten, belangrijk is dat je voldoende voedingswaarde tot je neemt. De volgende soorten voeding kom je tegen: noten, fruit, zaden, rijst en groente. Daarnaast kun je af en toe een broodje eten, kleine hoeveelheden rijst of een enkele aardappels. Op deze manier eet je minder koolhydraatrijke voeding dan normaal het geval is. Zo kun je geleidelijk aan gewicht verliezen en een gezond gewicht behouden. Dit dieet kun je zien als een voedingspatroon, dat langdurig is vol te houden. Uiteraard hoort hier ook eiwitrijke voeding zoals vis en vlees bij.

Fanatiek koolhydraatarm dieet

>Bij een fanatiek koolhydraatarm dieet, wordt er nauwelijks koolhydraatarme voeding ingenomen. In dit geval kun je een klein beetje quinoa toevoegen aan de salades die je maakt of is het mogelijk om heel af en toe een sneetje brood te eten. Zo zijn koolhydraten vrijwel te verwaarlozen. Als je het koolhydraatarm dieet op een fanatieke manier volgt, eet je met name groente, noten, fruit en zaden. Daarnaast is het belangrijk om voldoende eiwitrijke voeding tot je te nemen, hier haal je voldoende energie uit om de dag door te komen. In dit geval eet je 50 tot 100 gram koolhydraten per dag.

Extreem koolhydraatarm dieet

Bij een extreem koolhydraatarm dieet, wordt de inname van koolhydraten ernstig beperkt. Je komt op een dagelijkse inname van 20 tot 50 gram koolhydraten. Hierbij kun je uitsluitend voeding nemen waarin zeer weinig koolhydraten te vinden zijn. Denk aan een dieet dat voor het grootste deel uit groente, noten en zaden bestaat. Fruit dient zoveel mogelijk beperkt te worden, dit heeft met fruitsuikers te maken. Wanneer je voor deze variant kiest, kun je het maximale effect qua vetverbranding bereiken. Houd jouw BMI voldoende in de gaten, zo kun je ondervoeding voorkomen.

Zitten er gevaren aan het volgen van een koolhydraatarm dieet? Ja, aan het volgen van een koolhydraatarm zitten consequenties. Zo kun je er moe en sloom door worden, dat heeft te maken met de beperkte aanwezigheid van glucose. Zeker wanneer je minder dan 100 gram koolhydraten per dag eet, krijg je daarmee te maken. Ook kan het zo zijn dat je psychologische klachten, spierpijn, een gebrek aan essentiële voedingsstoffen uit fruit en andere problematiek krijgt. Door het koolhydraatarm dieet onder begeleiding van een arts of diëtist te volgen, kun je dit soort risico´s ondervangen. Ook zou je voor een minder extreme variant kunnen kiezen, in dat geval zijn de risico´s kleiner.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *