Wat is Operations Management (OM)?
Operations management (OM) is het beheer van bedrijfspraktijken om een zo hoog mogelijk niveau van efficiëntie binnen een organisatie te bereiken. Het houdt zich bezig met het zo efficiënt mogelijk omzetten van materiaal en arbeid in goederen en diensten om de winst van een organisatie te maximaliseren. Operations management teams proberen de kosten in evenwicht te brengen met de opbrengsten om een zo hoog mogelijk netto bedrijfsresultaat te bereiken.
Inzicht in Operations Management (OM)
Operations management omvat het gebruik van middelen van personeel, materialen, apparatuur en technologie. Operations managers verwerven, ontwikkelen en leveren goederen aan klanten op basis van de behoeften van de klant en de capaciteiten van het bedrijf.
Operations management behandelt verschillende strategische kwesties, waaronder het bepalen van de grootte van productie-installaties en project management methoden en het implementeren van de structuur van informatietechnologie netwerken. Andere operationele kwesties omvatten het beheer van voorraadniveaus, inclusief werk-in-procesniveaus en de aankoop van grondstoffen, kwaliteitscontrole, materiaalbehandeling en onderhoudsbeleid.
Beheer van operaties en toeleveringsketen
Een cruciale functie van operations management heeft betrekking op het beheer van voorraden via de toeleveringsketen. Om een doeltreffende operations management-professional te zijn, moet men in staat zijn de processen te begrijpen die essentieel zijn voor wat een bedrijf doet en ze naadloos te laten stromen en samenwerken. De coördinatie die nodig is om bedrijfsprocessen op een efficiënte manier op te zetten, vereist een gedegen kennis van logistiek.
Inzicht in trends, vraag en aanbod
Een operations management-professional heeft inzicht in lokale en wereldwijde trends, de vraag van klanten en de beschikbare middelen voor productie. Operations management benadert de aankoop van materialen en het gebruik van arbeid op een tijdige, kosteneffectieve manier om aan de verwachtingen van de klant te voldoen. Voorraadniveaus worden bewaakt om ervoor te zorgen dat excessieve hoeveelheden beschikbaar zijn. Operations management is verantwoordelijk voor het vinden van leveranciers die de juiste goederen leveren tegen redelijke prijzen en die in staat zijn het product te leveren wanneer dat nodig is.
Controle en feedback
Een ander belangrijk facet van operations management betreft de levering van goederen aan klanten. Dit houdt in dat ervoor wordt gezorgd dat de producten binnen de overeengekomen termijn worden geleverd. Operations management volgt ook de klanten op om ervoor te zorgen dat de producten voldoen aan de kwaliteits- en functionaliteitsbehoeften. Tenslotte neemt operations management de ontvangen feedback en distribueert de relevante informatie naar elke afdeling om te gebruiken in procesverbetering.
Operations Management verbeteren?
Lean Six Sigma is een methodologie voor het verbeteren van de kwaliteit van de bedrijfsvoering door het elimineren van fouten en defecten, het verlagen van de kosten en het besparen van tijd. Het is in de eerste plaats bedoeld voor high-end engineering en productie, waar bedrijven “zes sigma” kwaliteit nastreven (minder dan zeven defecten per miljoen), maar het kan ook worden toegepast voor andere product- en dienstensectoren. Het is duur om te implementeren, maar als het goed wordt gedaan, betaalt het zichzelf terug.
Hoe nuttig was dit bericht?
Klik op een ster om het te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0
Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.
Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!
Laten we deze post verbeteren!
Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?