Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden
Zoek

Betekenis van online marketing

Inhoudsopgave

Leestijd: 2 minuten
0
(0)

Online marketing, ook wel bekend als digital marketing. Online marketing verwijst naar het gebruik van internet en diverse digitale kanalen om producten, diensten en merken te promoten en met deze producten/diensten te adverteren. Online marketing biedt een breed scala aan verschillende strategieën en tactieken die gericht zijn op het vergroten van het online publiek van een bedrijf. Ook zorgt online marketing voor meer traffic, leads en conversies. Anno 2023 speelt online marketing een grote rol voor bedrijven die willen groeien en online succes wensen te behalen. 

Opbouwen van naamsbekendheid

Online marketing is een erg groot begrip en hier vallen verschillende sub-categorieën onder. Ten eerste is online marketing een middel om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Als een bedrijf zichtbaar is op diverse kanalen zoals:

  • Social media: LinkedIn, Instagram, Facebook, TikTok en Snapchat
  • Via zoekmachines zoals Google en Bing
  • Via hun eigen website

Als je gebruikmaakt van bovenstaande kanalen is het mogelijk om jouw bedrijf te laten zien aan een breed publiek. Zo kun je de merkidentiteit vormgeven, de kernwaarden communiceren en de USP’s van producten of diensten benadrukken. 

Relevant verkeer naar de website leiden

Online marketing stelt bedrijven in staat om te zorgen voor relevant en kwalitatief verkeer naar hun website te leiden. Door middel van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine-adverteren (SEA), content marketing en social media marketing kan je als bedrijf ervoor zorgen dat jouw doelgroep de website vindt wanneer ze op zoek zijn naar producten of informatie die voor de doelgroep interessant zijn. Relevant verkeer naar de website zorgt voor meer conversies en verkopen.  

Relaties opbouwen met klanten

Daarnaast kan online marketing ook ingezet worden voor het bouwen van relaties met klanten en het onderhouden van deze relaties. E-mail-marketing kan perfect ingezet worden voor bedrijven om regelmatig te communiceren met klanten en prospects. Zo heeft een bedrijf de mogelijk om belangrijke informatie te delel zoals:

  • Interessante aanbiedingen
  • Updates over bijvoorbeeld bestellingen 
  • Vragen of de dienstverlening of het product in de smaak valt

Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen, het versterken van de klantloyaliteit en het vergroten van de kans op herhaalaankopen of eventueel aanbevelingen naar het bedrijf. 

Meten is weten

In de online marketing is het mogelijk om te meten hoe jouw campagnes, website en andere strategieën werken in de praktijk. Dit wordt gedaan door uitgebreide meet- en analyse hulpmiddelen. Hieronder zie je een overzicht van deze hulpmiddelen:

  • Google analytics 4
  • Search Console
  • Keyword planner

Hierin kunnen statistieken gemeten worden zoals:

  • websiteverkeer
  • Conversiepercentage
  • klik frequenties

Daarbij is het een stuk eenvoudiger om klantgedrag te analyseren en hierop in te spelen waardoor je een steeds betere website krijgt die aansluit bij wat een klant graag wil zien. Je kan jouw marketingboodschap en advertenties afstemmen op de specifieke segmenten. Hierdoor groeit de effectiviteit van de campagnes en schiet je niet met hagel. 

Digitale marketing zorgt voor hele nieuwe kansen. Je kunt de mate van interactie en betrokkenheid aanzienlijk vergroten in vergelijking met traditionele marketingkanalen. Het is voor bedrijven mogelijk om direct in contact te komen met de doelgroep via social media, blogs en fora. De vragen van de (potentiële) klanten worden beantwoord, je kan feedback verzamelen en een tweerichtingsgesprek aangaan. Dit helpt allemaal bij het opvouwen van een gemeenschap rondom jouw bedrijf, het merk en het versterken van de klantrelatie. 

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Uitgelegd door:

Deel het bericht op: