Betekenis van mixed reality

Mixed reality zorgt voor de virtuele wereld met de bestaande wereld. Virtuele objecten worden toegevoegd aan de werkelijkheid. Met bijvoorbeeld de Hololens houdt iedereen zijn handen vrij, vanaf elke plek ter wereld en met meerdere mensen tegelijk. Bedrijfsprocessen kunnen hierdoor worden geoptimaliseerd en versneld. Werknemers kunnen stapsgewijs door nieuwe installaties of machines worden geleid en eindgebruikers kunnen vanaf afstand worden geholpen bij reparaties. De mogelijkheden zijn eindeloos bij het toepassen van MR voor jouw bedrijf. Maar wat is mixed reality nou precies? Om die vraag te beantwoorden is het belangrijk om te weten wat augmented reality en virtual reality is.

Wat is mixed reality?

Mixed reality (MR) is de techniek die de grens tussen de fysieke wereld en de virtuele wereld laat vervagen. De omgeving en alles wat zich daarin bevindt wordt in kaart gebracht. Vervolgens worden digitale objecten in de omgeving geprojecteerd. Deze digitale objecten zijn niet alleen interactief met de omgeving, maar ook met elkaar. Met een MR-bril als de Hololens of Magic Leap heeft de gebruiker bovendien zijn handen vrij. Mixed reality geeft 100% digitale objecten weer in de echte wereld waarmee gebruikers interactie kunnen hebben. Mixed reality is dus een mix van VR en AR.

Wat zijn de voordelen van mixed reality?

Het bijzondere aan deze techniek is dat virtuele objecten en data worden vastgezet in de echte wereld. Mixed reality combineert de technieken van VR en AR. Het is bijvoorbeeld mogelijk om tijdens een installatie op afstand, mee te kijken met werknemers en ze stapsgewijs door processen te leiden. Bespaar tijd en kosten door jouw product of dienst simpelweg te laten zien op de plek waar de klant het voor ogen heeft. Naast deze professionele voordelen heeft MR ook het ‘wow-effect’. Mixed reality wordt niet alleen ingezet om efficiënter en slimmer te werken, maar ook om de marketing en sales te stimuleren.

Toepassingen van mixed reality

Het is ook van belang om inzicht te krijgen in de zakelijke toepassingen van mixed reality. Het inzetten van MR draagt bij aan het verbeteren van de bedrijfsprocessen op het gebied van prototyping, maintenance & support, procesoptimalisatie, training & educatie en marketing & sales.

Mixed reality kan worden ingezet tijdens de ontwerpfase van een product om het prototype realtime te visualiseren. Samen met de klant kan je om het prototype lopen en direct feedback geven met als gevolg het verminderen van fouten en het verlagen van de kosten. Daarnaast worden MR-technieken toegepast om onderhoudsmonteurs en eindgebruikers efficiënt te begeleiden en op te leiden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *