Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden
Zoek

Betekenis van merkbranding

Inhoudsopgave

Leestijd: 2 minuten
0
(0)

Branding is afkomstig van het Engelse woord ‘’brand’’ wat ‘’merk’’ betekent. Branding gaat over de uitstraling van een merk en het gevoel dat het merk oproept bij het publiek. Door de branding van een merk te personaliseren, kan een merk zich onderscheiden van andere merken. Een merk kan zich profileren door middel van visuele uitstraling of middels een kenmerkende toon in communicatie naar de klant. Op deze manier voelen klanten zich verbonden met het merk en maak je een goede eerste indruk. 

Goede merkbranding is van onschatbare waarde

Wat betekent branding voor jouw merk? Een goede merkbranding is in de online wereld van onschatbare waarde. Een sterk merk leidt tot de ontwikkeling van duurzame relaties met klanten. Bovendien zorgt de juiste branding voor meer klanttevredenheid. Branding kan ook helpen met het opbouwen van klantloyaliteit. Het is onwijs simpel! Wanneer producten en diensten precies aansluiten bij wat jouw merk belooft, zullen klanten vaker voor jouw merk kiezen. Klanten zullen niet meer op zoek gaan naar alternatieven omdat ze weten dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. 

Is branding hetzelfde als merkidentiteit?

Branding is niet hetzelfde als merkidentiteit. Bij branding gaat het vooral om de emotie die het merk oproept bij het publiek. Deze emotie is te sturen door middel van visuele elementen of door een kenmerkende vorm van communicatie te kiezen. Zo heeft bijvoorbeeld Tele2 een andere uitstraling terwijl ze in feite behoren tot T-Mobile. De manier waarop deze merken zich profileren in zowel visuele uitstraling als communicatie bepaalt het gevoel dat de klanten bij het merk hebben. Een specifieke soort branding trekt dus een specifieke soort klant. 

Verschil branding en merkidentiteit 

De merkidentiteit focust zich meer op de visuele identiteit van een merk. Onder merkidentiteit vallen bijvoorbeeld de vaste kleuren, lettertype, logo’s en fotografie. Deze visuele elementen roepen een bepaalde emotie op bij een publiek op basis van zichtbare informatie. Het verschil is dat branding zich meer focust op het gevoel dat een persoon bij een merk heeft, bij merkidentiteit ligt de focus meer op welke gevoelens specifieke visuele elementen oproepen. 

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Uitgelegd door:

Deel het bericht op: