Betekenis van macronutriënten

Macronutriënten, waarschijnlijk heb je er al eens van gehoord als je sport of af wilt vallen. Voeding bestaat namelijk uit macro- en micronutriënten. Macronutriënten zijn voedingsstoffen die energie of calorieën leveren aan het lichaam. Je lichaam heeft deze stoffen nodig voor onder andere (spier)groei, het metabolisme en andere lichaamsfuncties. Macro staat voor groot. Dit zijn de voedingsstoffen waarvan je lichaam grote hoeveelheden nodig heeft.

Er zijn drie macronutriënten: 

  • Koolhydraten
  • Vetten
  • Eiwitten

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn, samen met vetten en eiwitten, een bron van energie voor het lichaam. Koolhydraten maken deel uit van de groep macronutriënten en zijn onder te verdelen in: suikers, zetmeel en vezels. Koolhydraten worden het snelst omgezet door je lichaam in de vorm van glucose. Dit kan direct gebruikt worden als energiebron. De glucose die niet direct gebruikt wordt, wordt opgeslagen in het lichaam.

Veel mensen denken dat koolhydraten slecht voor je zijn en direct in vetten worden omgezet. Dit is niet automatisch zo. Je lichaam heeft de energie uit koolhydraten nodig, maar bij een calorie overschot gebeurt dit wel. Je eet dan te veel, waardoor er meer glycogeen wordt aangemaakt dan je op kan slaan. Dit wordt vervolgens opgeslagen in vet.

Wat zijn vetten?

Ook vet is een energiebron voor het lichaam. Deze macro levert zelfs de meeste energie op. 1 gram vet zorgt voor 9 calorieën aan energie. Veel mensen zien vet als de vijand wanneer ze gezond willen eten en af willen vallen, maar dit is niet zo zwart wit. Ook vetten heb je nodig om je lichaam goed te laten functioneren. Het is wel belangrijk dat je de goede vetten binnenkrijgt en niet meer vet eet dan je daadwerkelijk verbrand. Vetten zijn niet alleen een energiebron, maar zorgen ook voor het beter opnemen van bepaalde vitamines en worden gebruikt voor groei van je lichaam.

Wat zijn eiwitten?

Dan zijn er nog de eiwitten. Veel mensen denken dat eiwitten het belangrijkst zijn als je sport, maar dat is niet helemaal waar. Alle macronutriënten zijn namelijk belangrijk en hebben een eigen taak in het lichaam. Eiwitten worden gebruikt om weefsel te herstellen, om te groeien en voor het opbouwen en behouden van spiermassa. Ook worden eiwitten gebruikt om belangrijke hormonen en enzymen aan te maken.

Macronutriënten en afvallen

Afvallen gebeurt door meer energie (calorieën) te verbruiken dan dat je binnenkrijgt. Wanneer je op een gezonde manier gewicht wilt verliezen, is een gebalanceerd dieet belangrijk. Zoals je hebt kunnen lezen zijn zowel koolhydraten als vetten en eiwitten belangrijk en spelen deze een rol in je lichaam. Succesvol afvallen doe je door gezond en gebalanceerd te eten, je gewicht in de gaten te houden met een weegschaal en voldoende te bewegen en te sporten.

Afhankelijk van de hoeveelheid lichaamsbeweging die je krijgt, kan het zelfs mogelijk zijn dat je meer moet eten van een bepaalde macro. Een gemiddeld persoon kan bijvoorbeeld 0,8 gram eiwit eten per kilo lichaamsgewicht, terwijl dit voor een krachtsporter 1,4 tot 1,7 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht is.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *