Betekenis van lokalisatie

Wat is lokalisatie?

Lokalisatie is het proces waarbij content of een product wordt aangepast voor een specifieke regio, taal of markt.

Onder content verstaan we beeld-, audio, en tekstmateriaal. Beeldmateriaal kunnen posters zijn of bijvoorbeeld video. Bij audio denken we aan radioreclames, podcasts of het vertalen/synchroniseren van bestaand of nieuw videomateriaal naar een andere taal of doelgroep.

Lokalisatie beslaat meer dan vertalen van tekst alleen. Andere processen die met het aanpassen naar een locatie / taalgebied zijn:

  • Aanpassen van beeldmateriaal voor een nieuwe markt
  • Aanpassen van content om aan te sluiten bij de voorkeuren van een andere doelgroep (leeftijd, sub-cultuur, etc.)
  • Design en lay-out aanpassingen met vertaalde tekst
  • Aanpassingen voor lokale meeteenheden, zoals munteenheden, miles naar meters, etc.
  • Aanpassen van datums, adressen, contactinformatie
  • Doorvoeren van lokale regelgeving in communicatie

Het doel van lokalisatie is het aanpassen van een product of content, zodat het aanvoelt alsof het primair voor die markt is ontwikkeld. Hier wordt vaak een professionele partij voor ingehuurd, zoals Fairlingo. Rekening houdend met taal, cultuur en locatie.

Lokalisatie gaat dus veel verder dan enkel vertaalwerkzaamheden. De cultuur en locatie van de doelgroep worden in ogenschouw genomen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een bepaalde boodschap die letterlijk vertaald wordt naar een andere taal, wel feitelijk goed vertaald wordt door een vertaalbureau, maar dat deze de plank misslaat omdat de boodschap politiek of cultureel gevoelig ligt. In een land als India valt een boodschap over scheiden of samenwonen voor het huwelijk erg slecht, terwijl in de meeste westerse landen dat geen taboe onderwerpen zijn. Bij lokalisatie wordt met dit soort gevoeligheden rekening gehouden en wordt er in overleg met de opdrachtgever gekozen voor een passende boodschap.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *