Betekenis van kwaliteitscontrole (QC)?

Wat is kwaliteitscontrole?

Kwaliteitscontrole (QC) is een procedure of een reeks procedures die bedoeld is om ervoor te zorgen dat een vervaardigd product of uitgevoerde service voldoet aan een gedefinieerde reeks kwaliteitscriteria of voldoet aan de eisen van de klant of klant.

Kwaliteitscontrole is vergelijkbaar met, maar niet identiek met, kwaliteitsgarantie (QA). QA wordt beschreven als een procedure of een reeks procedures die bedoeld zijn om ervoor te zorgen dat een product of dienst in ontwikkeling (voordat het werk voltooid is, in tegenstelling tot daarna) voldoet aan specifieke vereisten. QA en QC gaan dan ook goed samen, maar richten zich op andere fases.

Effectieve kwaliteitscontrole

Om een ​​effectief QC-programma te implementeren, moet een onderneming eerst beslissen aan welke specifieke normen het product of de dienst moet voldoen. Vervolgens moet de omvang van QC-acties worden bepaald (bijvoorbeeld het percentage te testen eenheden van elke partij). Vervolgens moeten gegevens uit de praktijk worden verzameld (bijvoorbeeld het percentage eenheden dat faalt) en de resultaten worden gerapporteerd aan managementpersoneel. Hierna moeten corrigerende maatregelen worden genomen en genomen (bijvoorbeeld moeten defecte eenheden worden gerepareerd of afgewezen en slechte service zonder kosten worden herhaald totdat de klant tevreden is). Als er te veel unitstoringen of gevallen van slechte service optreden, moet een plan worden opgesteld om het productie- of serviceproces te verbeteren en vervolgens moet dat plan worden uitgevoerd. Ten slotte moet het QC-proces aan de gang zijn om ervoor te zorgen dat corrigerende inspanningen, indien nodig, bevredigende resultaten hebben opgeleverd en om herhalingen of nieuwe problemen onmiddellijk te detecteren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *