Betekenis van koolhydraatarm dieet

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet is een voedingspatroon waarbij je bepaalde koolhydraten geheel vermijd en de hoeveelheid koolhydraten in je dagelijkse eetpatroon beperkt. De koolhydraten die je vermijd of beperkt, worden vervangen door eiwitten en gezonde vetten. Snelle ‘witte’ koolhydraten worden geheel vermeden, deze vind je onder andere in:

  • Wit brood
  • Witte pasta
  • Witte rijst
  • Bewerkte aardappelproducten
  • Suiker
  • Frisdrank
  • Junkfood zoals friet, pizza, snoep en koek.

Verschil snelle en trage koolhydraten

Er zijn grofweg twee verschillende soorten koolhydraten, snelle koolhydraten en trage koolhydraten. Het verschil zit hem in de verterings- en opnamesnelheid van je lichaam. He lijstje koolhydraten wat hier boven wordt genoemd zijn allemaal voorbeelden van snelle koolhydraten. Dit noem je snele koolhdyraten omdat ze snel door je lichaam worden afgebroken en omgezet tot energie. Dit in tegenstelling tot de trage koolhydraten.

Trage koolhydraten worden, zoals de naam al doet vermoeden, traag afgebroken en opgenomen door je lichaam. Dit komt doordat deze koolhydraten ingewikkelder zijn om af te breken en te verteren door je lichaam. De energie komt dus langzamer vrij en je kunt daardoor langer met de energie doen, zonder dat het direct wordt opgeslagen in de vorm van vet als je de energie niet direct kunt gebruiken.

Het verschil tussen snelle en trage koolhydraten is dus de snelheid waarmee ze verteerd worden door je lichaam en worden opgenomen in de darmwand. Dit beïnvloed de bloedsuikerspiegel, waardoor er meer insuline wordt aangemaakt.

Snelle koolhydraten zijn vaak bewerkt, waardoor ze essentiële voedingsstoffen missen, zoals: vitamines, mineralen en vezels. De hoeveelheid vezels in een voedingsmiddel heeft ook invloed op de vertering en opname in je spijsverteringsstelsel. Daarnaast is het ook belangrijk dat je voldoende essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Wanneer je veel snelle kooolhydraat producten eet krijg je die vaak niet binnen, terwijl je wel veel calorieën binnenkrijgt, maar dus bijna geen voedingsstoffen.

Welke producten vermijd je binnen het koolhydraatarme dieet?

De volgende producten vermijd je geheel binnen het koolhydraatarme dieet:

  • Snoep
  • Koekjes
  • Taart/gebak
  • Frisdrank en fruitsappen met suiker
  • Ontbijtgranen met veel suiker
  • Wit brood
  • Witte rijst
  • Niet volkoren pasta (witte pasta)
  • Bewerkte aardappelproducten

Voedingsmiddelen met koolhydraten die je wel kunt eten binnen het koolhydraatarme dieet, maar met mate:

  • Haver(mout)
  • Zoete aardappelen
  • Zilvervliesrijst
  • Quinoa
  • boekweit

Geschikte producten die koolhydraten bevatten binnen het koolhydraatarme dieet:

  • Fruit (maximaal 2 tot 3 per dag, ligt aan de soort)
  • Groenten (onbeperkt)
  • Noten, zaden en pitten (let wel op, bevatten veel calorieën)

Bron: http://www.koolhydraatarmdieet.nl/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *