Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden
Zoeken

Betekenis van Google Analytics

Inhoudsopgave

Leestijd: 3 minuten
0
(0)

Google Analytics kennen wij marketeers als een ontzettend krachtige tool voor het analyseren van de prestaties van de website of app. In Google Analytics is het mogelijk om gedetailleerde informatie te verzamelen en te analyseren over het verkeer en het gedrag van de gebruikers die de website bezoeken. Het stelt ons in staat om waardevolle inzichten te verkrijgen over hoe de bezoekers omgaan met de website, welke pagina’s ze bezoeken, hoe lang de bezoekers op de website blijven en welke acties er worden ondernomen op de website. 

Met Google Analytics kunnen we dus een ontzettend groot scala aan gegevens meten, analyseren en interpreteren om de online prestaties van een website of app te verbeteren. Hierdoor is het mogelijk om zakelijke beslissingen te onderbouwen met data en niet met een onderbuik gevoel. Hieronder volgt een overzicht met de belangrijkste functies van Google Analytics:

Verkeersbronnen en campagnes meten

In Google Analytics is het mogelijk om gedetailleerde informatie te vinden over waar jouw bezoekers vandaan komen. Denk dan aan organisch verkeer, verwijzende websites, social media, betaalde advertenties en e-mailcampagnes. Dit stelt je in staat om de geleverde marketinginspanningen te evalueren en optimaliseren op basis van welke kanalen het meest effectief zijn in het aantrekken van bezoekers. 

Gebruikersgedrag analyseren

Met Google Analytics is het mogelijk om inzicht te krijgen in het gedrag van de gebruikers die op de website komen. Een aantal gegevens die je kan analyseren zijn;

  • Het aantal paginaweergaven per bezoeker;
  • De gemiddelde tijd die op de website wordt gespendeerd;
  • het bouncepercentage van de gebruikers;
  • Het percentage bezoekers dat een gewenste actie onderneemt. 

Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat de site verlaat na het bekijken van slechts één pagina. Gewenste acties op een website kunnen zijn: contactformulier invullen, chat openen, aankoop doen, offerte aanvragen enzovoorts. Door inzicht te krijgen in deze gegevens kun je jouw online marketing funnel optimaliseren voor de beste gebruikerservaring. 

Doeltracking

Het is mogelijk om bepaalde doelen in te stellen in Google Analytics. Hiermee kun je specifieke acties volgen die voor jou als website eigenaar van belang zijn. Je kan de acties volgen die een bezoeker op de website onderneemt. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Het bekijken van een video;
  • Invullen van een contactformulier;
  • Het downloaden van een e-book;
  • producten in het winkelwagentje stoppen;
  • Klikken op telefoonnummer en e-mailadres

Door deze doelen te meten, kan je zien hoe goed de website presteert en of de gebruikers de juiste acties uitvoeren (conversies) Hoe meer inzicht je hebt in de doelen, hoe beter je dit proces kan optimaliseren en dus kan zorgen voor een hoger conversiepercentage op de website. 

E-commerce analyse

Voor online winkeliers en webshops biedt Google Analytics ook uitgebreide e-commerce-analyse functies. Je kunt hierdoor een aantal zaken overzichtelijk meten en vergelijken:

  • Het aantal transacties
  • De totale omzet
  • Het gemiddelde bestelbedrag
  • Welke producten het best verkopen en welke het slechts

Dit helpt om overzicht te krijgen in de prestaties van de webshop. De belangrijkste inzichten zijn bijvoorbeeld:

  • Conversieratio’s
  • winkelwagen verlatingspercentages

Met deze informatie kun je uitzoeken waar nog verbeteringen mogelijk zijn zodat de conversieratio wordt verhoogd en de winkelwagen verlatingspercentage wordt verlaagd. 

Rapporteren

Google Analytics biedt flexibele rapportage- en visualisatiefuncties aan waarmee gebruikers aangepaste rapportages en dashboards kunnen maken op basis van hun specifieke behoeftes en doelstellingen. In de rapportages van Google Analytics kun je:

  • Gegevens filteren
  • Gegevens segmenteren
  • Gegevens groeperen
  • Vergelijkingen maken met een jaar of periode daarvoor

Je kan ook grafieken en tabellen gebruiken om de gegevens te visualiseren om het zo begrijpelijk te maken voor de ontvanger van de rapportage. Google Analytics is dus een must-have software voor webshop en website eigenaar om zo inzicht te krijgen in de prestaties van de website of webshop. 

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Uitgelegd door:

Deel het bericht op: