Betekenis van geurmarketing

Wat is geurmarketing? Die vraag gaan we nu voor je behandelen.

Wat we ruiken beïnvloedt ons gedrag. Het reukvermogen als een van onze zintuigen bepaald hoe we de wereld ervaren. Geuren brengen associaties bij ons los. Zo zijn er geuren die we als fijn beschouwen en die een bepaald gedrag kunnen bevorderen. Bij een bakker vinden we de geur van vers gebakken brood erg lekker en dit is onlosmakelijk verbonden aan ons koopgedrag.

Geurmarketing uitgelegd

Geurmarketing is een vorm van marketing waarbij geurbeleving centraal staat. Geurmarketing wordt niet alleen ingezet worden in winkels, maar ook in bedrijven, (zorg)instellingen en praktijkruimten met als primair doel om bepaald gedrag te versterken. Een makelaar die een huisbezichtiging heeft zal het huis niet alleen tot de detail zo goed mogelijk proberen in te richten met mooie bloemen en zorgvuldig uitgekozen meubels, maar ook steeds vaker overgaan tot het gebruik van een lekker geurtje. Denk bijv. aan de geur van appeltaart in de keuken, zodat potentiële kopers zich al beginnen voor te stellen hoe het is om zelf in de keuken een taartje te bakken.

De voordelen van geurmarketing:

1. Het verbeterd het imago van het bedrijf
Een juiste geur straalt meer kwaliteit uit en geeft herkenbaarheid. Dat is waarom vele grote bedrijven gebruik maken van geur.

2. Het stuurt het gedrag van bezoekers
Aanzetten tot koop, langer verblijven, wachttijd verkorten, stress verminderen.

3. Het haalt nare geuren weg
Een bedrijfsruimte heeft te maken met vele factoren. Soms is de overlast van nare geuren niet te voorkomen. Het toevoegen van de juiste geuren zal ervoor zorgen dat uw bezoekers voortaan wel positief de ruimte betreden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *