Betekenis van FODMAP’s

5
(1)

FODMAP staat voor Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden (And) Polyolen. Dit zijn koolhydraten die over een korte keten beschikken. FODMAP’s worden slecht geabsorbeerd in de dunne darm. Daarnaast zijn deze koolhydraten geneigd om water te absorberen en om te fermenteren in de dikke darm. Veel FODMAP’s zijn van nature aanwezig in voedsel. De polyolen kunnen echter kunstmatig nog worden toegevoegd voor commerciële doeleinden.

FODMAP’s kunnen bij sommige mensen verschillende spijsverteringsproblemen veroorzaken. Meestal komt dit door overgevoeligheid van de darmen. De koolhydraten kunnen echter geen darmontsteking veroorzaken. Wel kan het voor een verhoogde productie en ophoping van gassen zorgen. Daarnaast kun je teveel water vasthouden in de darmen. Dit kan leiden tot lichte ongemakkelijkheid, zoals steken rond de darmstreek. Met een FODMAP-arm dieet of een verminderde inname, kun je al verschillende spijsverteringsproblemen oplossen. Het is echter wel belangrijk om geregeld FODMAP’s binnen te krijgen. Het langdurig vermijden van deze koolhydraten kan een nadelige invloed hebben op de darmflora en het metabolisme.

Het effect van FODMAP’s verminderen

Omdat FODMAP’s bij sommige mensen last veroorzaakt, is het handig om iets aan je voedingsschema aan te passen. Koolhydraatarm eten kan dan een oplossing bieden. Meestal wordt een FODMAP-arm dieet alleen voorgeschreven voor het behandelen van patiënten met het Prikkelbaar Darmsyndroom. Dit zal zorgen voor een minder opgeblazen gevoel en vermindert winderigheid, diarree en misselijkheid.

Aangezien je toch nog een gedeelte fermenteerbare koolhydraten moet binnen krijgen, is het beter om wellicht te minderen met andere vormen van koolhydraten. Een voordeel van koolhydraatarm eten is dat je dan meer eiwitten binnen krijgt. Het eten van voldoende eiwitten bij afvallen bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je genoeg spiermassa blijft behouden. Een nadeel kan echter zijn dat je meer verzadigde vetten binnen krijgt en te weinig vezels. Meer informatie over koolhydraatarm eten vind je op sites als makkelijkafvallen.nl.

Een koolhydraatarm dieet

Bij een koolhydraatarm dieet krijg je ongeveer maar 100 gram koolhydraten per dag binnen. Sommige diëten zijn bedoeld om de bloedsuikerspiegel te verbeteren. Andere diëten zijn weer gericht op het afvallen. Je doet er altijd echter goed aan om genoeg groente en fruit te eten. Ook voldoende water zorgt voor een gezonder lichaam. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te blijven sporten. Zo behoud je spiermassa en blijft het metabolisme van je lichaam goed en snel werken.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 5 / 5. Stemmen telling: 1

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?