Betekenis van fiscale bewaarplicht

5
(1)

Als ondernemer zijnde is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de meest actuele wetten en regels rondom de belasting en jouw administratie. Veel wetten en regels veranderen jaarlijks en daardoor is het soms lastig om alle informatie te onthouden en up to date te blijven. Ook de fiscale bewaarplicht is een belangrijk onderdeel voor jou als ondernemer zijnde. Maar wat is de precieze betekenis van de fiscale bewaarplicht? Hieronder meer informatie daarover.

Deze fiscale bewaarplicht houdt in dat je als ondernemer verplicht bent om je administratie minimaal zeven jaar compleet te bewaren. Als de belastingdienst graag om een bepaalde reden jouw administratie zou willen checken omdat ze fraude vermoeden of omdat ze iets anders vermoeden, willen ze tot zeven jaar terug kunnen kijken.

Uiteraard is het sowieso belangrijk om als ondernemer je administratie op orde te hebben, om voor jezelf inzicht te krijgen in de groei en verbeterpunten binnen jouw onderneming. Waar liggen de groeimogelijkheden en op welke punten moet je eventueel op gaan passen met je in- en uitgaven en op welke gebieden heb je de grootste kostenposten liggen binnen jouw onderneming en kan hier eventueel ook op bespaard worden richting het volgende boekjaar?

Fiscale bewaarplicht: wat moet je bewaren?

De belangrijkste zaken die je dient te bewaren van je boekhouding zijn; de verkoop- en inkoopfacturen, het grootboek, de loonadministratie en de debiteuren en crediteurenadministratie, urenregistratie, contracten, orders en offertes. Voor zaken die met onroerend goed te maken hebben, geldt zelfs een bewaarplicht van tien jaar. Check dit dus goed voordat je een gedeelte van je administratie weg wilt gooien.

Hoe moet je deze gegevens bewaren?

Gegevens die digitaal zijn ontvangen, moet je op de originele manier ook digitaal archiveren tot zeven jaar terug. Je moet dus aan kunnen tonen dat je de originele mails en correspondentie zo terug kunt halen en uitprinten en netjes bewaren in ordners heeft dus in dit geval geen zin. Zorg dan ook geregeld voor een back-up om deze gegevens goed te kunnen bewaren en bij het crashen van je computer te beschikken over kopieën. Crasht je computer en heb je geen kopieën? Dan zal de belastingdienst daar geen genoegen mee nemen. Fysiek ontvangen facturen mag je in ordners bewaren of inscannen volgens de procedure van de belastingdienst. Je kunt online vinden wat die procedure voor het inscannen en bewaren van fysieke documenten precies in houdt en hoe je de documenten dan vervolgens het best kunt bewaren.

Zorg ervoor dat je je administratie op een veilige plek bewaard. Heb je geen kluis? Zorg dan voor een brand- en diefstal werende kast of lockerkasten om je administratie veilig en droog in te kunnen bewaren. Bewaar de documentatie op de juiste volgorde van datum in grote ordners. Om bepaalde zaken van je administratie makkelijker terug te kunnen vinden, is het wellicht handig om gebruik te maken van tabbladen om de verschillende categorieën aan te kunnen duiden in je ordners, zodat je eenvoudig en in een handomdraai naar de pagina’s kunt gaan waar je naar op zoek bent.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 5 / 5. Stemmen telling: 1

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?