Betekenis van een dieetschema

Iedereen heeft er vast wel eens van gehoord, een dieetschema, maar wat betekent dit nou precies? Bij een dieet denk je vast snel aan eten, maar wist je dat een dieetschema niet alleen met je voeding te maken heeft. Met een dieet wordt vaak een methode om af te vallen bedoeld. Een energiebeperkt dieet ofwel afvaldieet is een voorgeschreven eetpatroon dat gewichtsverlies als doel heeft. Maar het begrip dieet houd meer in dan alleen je voedingspatroon. Het zijn als het ware een soort leef regels om het voedingspatroon aan te passen.

 

Verschillende soorten diëten

Om af te vallen kun je ervoor kiezen om je levensstijl te veranderen door bijvoorbeeld meer te sporten of minder ongezonde tussendoortjes te eten. Als dat niet voldoende werkt, kun je je voor een lange of korte tijd wagen aan een bepaald dieet. Er zijn veel verschillende soorten dieetschema’s en iedereen vind weer iets anders fijn of werkt voor hem of haar. Als eerst het caloriearm dieet, deze is misschien ook wel een van de bekendste. In principe zijn de meeste diëten erop gericht om de calorie-inname te beperken om op die manier af te vallen. Je lichaam verbruikt kilocalorieën om te functioneren. Zodra het meer energie binnenkrijgt dan het verbruikt, wordt het omgezet in vet waardoor je aankomt. Het koolhydraatarm dieet oftewel het keto dieet, deze is de laatste tijd erg populair! De essentie van dit dieet is dat je zo min mogelijk producten eet die koolhydraten bevatten. Koolhydraten worden namelijk bij weinig beweging door het lichaam omgezet in vet, waardoor je dus dik kunt worden. Uit onderzoek blijkt dat koolhydraatarme diëten inderdaad tot gewichtsverlies kunnen leiden, maar dat komt voornamelijk doordat je minder calorieën tot je neemt.

 

Het water dieet

Het waterdieet is zoals het wordt genoemd een crash dieet. Hoewel het waterdieet steeds meer bekendheid begint te genieten, is het een berucht dieet. Veel onderzoekers en mensen menen te denken dat het dieet niet goed voor je lichaam is, maar de resultaten mogen er wel zijn. Op een dag moet je minimaal 2 liter water te drinken, maar dit dien je wel in kleinere hoeveelheden gespreid over de dag te drinken. Puur water, zonder toevoegingen. Thee en koffie tellen dus niet mee. Tijdens het water dieet is het belangrijk voor elke maaltijd flink wat water te drinken, zo heb je minder honger tijdens het eten en eet je dus minder. Het water dieet is een heftig dieetschema, maar het werkt zeker wel!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *