Betekenis van de geschiedenis van Castelijn en Beerens

Tegenwoordig kun je met tassen van allerlei verschillende merken over straat lopen. Zo zou je een Fjallraven rugzak kunnen dragen terwijl je een Pick and Pack handtas in je hand hebt. Dat kan natuurlijk gewoon, al kun je uiteraard ook voor exemplaren van andere producenten kiezen. Castelijn en Beerens is namelijk ook een merk dat tassen produceert. Het is afkomstig uit Nederland en heeft een liefde voor leer. De producten worden dan ook gemaakt van het allerbeste vol-aniline rundleer. Daarnaast zullen de tassen ook slijtvast zijn, terwijl ze ook nog eens lang mee kunnen. Dit geldt tevens voor de metalen details, deze zijn namelijk gemaakt van een nikkelvrije legering. Castelijn en Beerens is onder andere hierdoor al jarenlang een populair tassenmerk, wat ook zeker komt door de rijke historie. Hieronder kun je daar meer over lezen. 

De eerste generatie

In 1945 wordt Castelijn en Beerens officieel opgericht. Dit wordt gedaan door twee toegewijde vakmannen: Walter Castelijn en Marinus Beerens. Zij gaan een samenwerking aan, maar hadden waarschijnlijk niet verwacht dat dit zo lang zou duren en van zo’n hoge kwaliteit zou zijn. Castelijn en Beerens heeft dan ook echt geschiedenis geschreven. Het werd dus vlak na de Tweede Wereldoorlog opgericht in een tijd dat leer schaars was. Toch wisten de twee vakmannen op een inventieve wijze aan leer te komen. Ze gebruikten namelijk leerrestanten van nabijgelegen schoenfabrieken om luxueuze horlogebandjes te creëren. Hun talent voor innoveren kwam in 1964 duidelijk naar boven. Destijds bracht Castelijn en Beerens namelijk de Porto Quick met gepatenteerde magnetische strip uit. Hiermee kunnen muntjes gesorteerd worden. Dit zorgde ervoor dat het merk de marktleider in portemonnees werd in ons land.

De tweede generatie

De tweede generatie van Castelijn en Beerens ging in 1968 aan de slag, vlak na de komst van de Porto Quick. Deze generatie bestond uit René Beerens en jan Smit. Beerens is vakman pur sang. Hij focust zich op het verhogen van de prijs-kwaliteitsverhouding van het merk. Zo gaat hij in Italië het mooiste leer kopen, terwijl hij naar Duitsland gaat voor de logo’s en het drukwerk. Zijn inspanningen zorgen ervoor dat de nieuwe collecties van Castelijn en Beerens eleganter en verfijnder werden. Zonder Jan Smit had hij het niet gekund. Smit had namelijk uitzonderlijk talent voor talen, wat hij inzette als drijvende factor voor de expansie in Europa. Ook het iconische logo van het merk werd door deze generatie gecreëerd.

De derde generatie

Vanaf 2008 is de derde generatie van Castelijn en Beerens bezig. Dit doen ze onder leiding van Babette Gouda-Beerens en Martijn Beerens. De onderneming ondergaat bovendien een transformatie van fabriek naar kop-staart bedrijf. Hierbij staat het ontwerp van de producten centraal. Onder meer hierdoor wordt Castelijn en Beerens de marktleider in zakelijk leren tassen, wat ook zeker komt door de lancering van de website van het merk. Daarnaast is er ook een duurzame en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering doorgevoerd in Castelijn en Beerens. Overigens viert het Nederlandse bedrijf in 2020 haar 75e verjaardag.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *