Betekenis van branding

De term branding heeft veel verschillende betekenissen. Als we het hebben over een “brand” dan denk moet je denken aan het toepassen van marketingactiviteiten om merk, logo, bedrijfsnaam, of slogan beter te positioneren in de markt. Als het gaat om jezelf als individu neer te zetten dan wordt dat “personal branding” genoemd.

Het toepassen van offline en/of online marketing rondom een “brand” wordt ook wel “brand management genoemd. Alle acties die gericht zijn of waren om jouw naam of merk in de markt te positioneren wordt branding genoemd.

(Maatschappelijke) visie van je bedrijf

Voordat je kan beginnen met branding is het belangrijk om de visie van je bedrijf duidelijk in kaart te brengen. Doelen voor veel bedrijven zijn: veel klanten hebben, grote opdrachten binnenhalen en meer omzet boeken. Echter gaat branding niet om jezelf of om het bedrijf, maar om de klant. Wat doet je bedrijf om het verschil te maken voor je potentiële klanten? Waarmee onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrentie? En hoe wil je jezelf of het bedrijf positioneren in de markt?

Als er een mooie maatschappelijke visie aanwezig is, dan kan er nagedacht worden over het thema dat je in alle communicatie-uitingen naar je potentiële klanten wilt doorvoeren. Het is belangrijk om een goede huisstijl te hebben en deze door te trekken in zowel offline als online marketingactiviteiten. Voor branding is het belangrijk om consistent al je communicatie uitingen in dezelfde lay-out te houden.

Hoe start je met branding?

Branding klinkt best eenvoudig als je het zo leest, maar dat is het zeker niet. Je kan lange brainstormsessies houden en klantenonderzoek uitvoeren voordat je erachter komt welke branding het beste bij jou en je bedrijf past. Offline en online branding van je bedrijf kan je vaak beter uitbesteden aan een specialist. Bijvoorbeeld Blue Dragon. Hun diensten zijn perfect om de complete online branding van je bedrijf uit handen te nemen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *