Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden

Betekenis van boekhouding

Deze term wordt uitgelegd door:

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Inhoudsopgave

0
(0)

Boekhouding is vaak een term die bepaalde associaties oproept, waarbij het lastig blijft om concreet te maken wat het daadwerkelijk inhoudt. Voor boekhouding geldt dat je hierbij gebruik mag maken van een boekhouder. Er is een daadwerkelijk beroep voor deze taak, waardoor het als leidinggevende binnen een bedrijf niet meer jouw verantwoordelijkheid is. Natuurlijk blijf je eindverantwoordelijk, maar een boekhouder moet ervoor zorgen dat de administratie op orde is. Hierbij is het tevens van belang om de administratie minimaal zeven jaar te bewaren, overeenkomstig met de wetten in Nederland.

Salarisadministratie

Heb jij als werkgever mensen in dienst? Mocht dat zo zijn, dan heb je de plicht om deze mensen te betalen. Het salaris moet overeenkomstig zijn met de CAO-wetgeving, waardoor je het maken van fouten kunt voorkomen. Verder is het van belang om deze salarisuitkeringen op te slaan en bij te houden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de salarisadministratie op orde is, zodat je niet te maken kunt krijgen met de wet. Het is van belang om hiervoor een boekhouder te vragen, die is immers opgeleid om deze taken naar behoren uit te voeren.

Betekenis van het woord

Wat betekent boekhouding eigenlijk? Bij boekhouding gaat het om een uiteenzetting van alle geldstromen binnen een bedrijf of instelling. Het gaat hierbij om financiële cijfers met betrekking tot kosten en uitgaven. Deze verschillende stromingen moeten bijgehouden worden. Het gaat hierbij zowel om geldstromingen die binnen komen en om geldstromingen die weer naar buiten gaan. Er zijn tevens verschillende beroepen die betrekking hebben op de taken die beschreven zijn.

Beroepen op boekhoudkundig vlak

Er zijn meerdere beroepen die vallen onder de taken van een boekhouder, onder andere een financieel medewerker. De financieel medewerker heeft net als de boekhouder de verantwoordelijkheid om op de juiste manier om te gaan met het geld dat het bedrijf binnenkomt. Daarnaast moeten de uitgaven van het bedrijf genoteerd worden. Verder is er een administrateur en een assistent controller. Deze beroepen zijn tevens gericht op het vervullen van een functie. Voordat je een dergelijk beroep kunt uitoefenen moet je eerst een opleiding doorlopen. Hierbij kun je denken aan een economische opleiding, waarin je leert om balansen op te stellen. Dit is namelijk een belangrijke taak van een boekhouder.

Balans maken

Het is belangrijk om een begroting te kunnen maken, waarbij je een overzicht geeft van alle geldstromen. Hiervoor maak je een balans tussen de inkomsten en uitgaven, waarbij je iedere post weer als een aparte categorie mag weergeven. Dit heeft als gevolg dat er sprake is van een helder overzicht, waardoor iedereen binnen een bedrijf weet hoe geld tot stand is gekomen. Verder kun je de begroting gebruiken om richting de belastingdienst aan te tonen dat er geen sprake is van fraude. Er zijn dus meerdere redenen waarom het verstandig is om een begroting op te stellen en hiermee jouw financiële administratie op orde te krijgen.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?