Betekenis van beeldmerk

0
(0)

Een beeldmerk is de grafische weergave van een product of organisatie en kan bestaan uit een tekst, afbeelding of mascotte. Een ander woord voor beeldmerk is logo.Het woord logo is een afkorting van logogram. Een ander woord voor logo is beeldmerk of naambeeld. Het logo is volgens het woordenboek een abstract symbool van bijvoorbeeld een onderneming of stichting, een herkenningsteken waarin een naam of afkorting op artistieke wijze wordt verbeeld. Een bedrijf hoort nu eenmaal herkenbaar te zijn aan een goed ogend logo.

De naam van het bedrijf

Een ondernemer die gaat starten kiest natuurlijk eerst een naam voor zijn bedrijf. Deze naam moet herkenbaar zijn, niet al te moeilijk, makkelijk te communiceren en passen bij de bedrijfsactiviteiten. Ook zijn er een aantal voorwaarden waaraan de naam moet voldoen. Hij moet uniek zijn zodat de naam niet al door een ander bedrijf gebruikt wordt. Zorg dat de bedrijfsnaam bij je past. Na de keuze van je bedrijfsnaam zal de handelsnaamwet jouw bedrijfsnaam beschermen.

Kernwaarden van je bedrijf

Met de naam ben je er echter nog niet. Juist de artistieke of kunstzinnige uitdrukking van je naam zorgt op een snelle manier voor de gewenste herkenbaarheid. Daar ben je naar op zoek. Bij het maken van je ondernemingsplan ga je bepalen wie jij als ondernemer wilt zijn. Je gaat aangeven waar jij uniek in bent in de markt en wat jij voor de gekozen doelgroepen kan betekenen. Hiervoor bepaal je (samen) de kernwaarden van je bedrijf. Tevens denk je na over de bedrijfscultuur waarin je gaat werken en hoe je met medewerkers om wilt gaan. Je wilt iets uitstralen en dit moet je tastbaar gaan maken.

Komen tot een huisstijl 

Zorg vervolgens als ondernemer een beeldmerk dat krachtig is en simpel. Dit communiceert namelijk het beste. Kies een lettertype dat past bij het bedrijf en zorg dat dit online goed te gebruiken is. Ook  kies je een kleurstelling voor je bedrijf die het verhaal helemaal af maakt. Legt dit vast in een huisstijlhandboek waar je op terug kan vallen bij het maken van de verschillende middelen.

Communicatiemiddelen in de praktijk

Al je communicatiemiddelen worden zo vanuit je huisstijl in dezelfde stijl vormgegeven. Dit geldt bijvoorbeeld voor de mail, brieven, visitekaartjes, de website en de social media. Ook is het handig om logo stickers te laten maken. Daarmee kun jij het logo van je bedrijf op nog meer verschillende producten uitdragen. Denk bijvoorbeeld aan kantoorspullen, doosjes of scharen. Door de huisstijl steeds consequent toe te passen, wordt dit herkenbaar als jouw zakelijke identiteit. Je zorgt zo voor een verzorgde uitstraling van je bedrijf.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *