Betekenis van lead time

Het woord lead time is Engels voor doorlooptijd. De lead time is de wachttijd, leveringstijd of doorlooptijd tussen het begin en de uitvoering van een proces. We spreken vooral van lead time in de bedrijfswereld. De lead time van bijvoorbeeld het plaatsen van een bestelling van een nieuwe auto en de daadwerkelijke levering van de fabriek aan de klant kan ongeveer 4 weken of 4 maand duren.

De doorlooptijd kan makkelijk berekend worden. Namelijk het tijdstip waarop de klant het product ontvangt minus het tijdstip waarop de klant de order geplaatst heeft. Een meer zakelijke manier om de doorlooptijd te berekenen is door middel van Little’s Law. De doorlooptijd is dan het onderhandenwerk (OHW) gedeeld door de output per tijdseenheid (Th). De lead time is dus gebaseerd op het werk van onderhanden is en hoeveel producten en er gemiddeld kunnen worden afgeleverd binnen een bepaalde tijd.

In de bedrijfs- en fabriekswereld is men op het moment druk bezig met de zogenaamde “lead time reduction”. Welke maatregelen kunnen er worden genomen om de lead time van een proces te verkorten om zo geld en tijd te besparen. De methode van doorlooptijdverkorting is bedoeld om zeer gefocust verbeteringen aan te brengen binnen een organisatie en om verspillingen te elimineren. Het gaat hier niet alleen om materiële goederen, maar ook bij diensten spreken we van lead time en lead time reduction. Dus vanaf het moment dat je de schilder belt om je kozijnen te schilderen tot het moment dat hij klaar is en weer wegrijdt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *