Betekenis van de BHV App

De afkorting BHV staat voor Bedrijfshulpverlening. Bedrijfshulpverlening is de hulp die wordt verleend bij ongewenste gebeurtenissen in een organisatie, die de veiligheid en/of gezondheid van de werknemers en andere aanwezigen bedreigen (zoals brand en ongevallen). Voor de communicatie met de BHV’er (degene die de hulp verleend) kan gebruik worden gemaakt van een BHV app.

Er zijn twee soorten BHV apps:

  • App met BHV informatie & instructie
  • App om de BHV te alarmeren

BHV app met BHV informatie & instructie

Dit zijn bedrijfshulpverlener apps met als doel het trainen / opleiden van de BHV’ers of om de BHV’ers te begeleiden bij het uitoefenen van hun taak. Er bestaan gratis BHV apps en betaalde varianten. Vaak worden dergelijke BHV apps aangeboden door bedrijven gespecialiseerd in BHV opleidingen.

Een reden om een dergelijke app te gebruiken is om de BHV’ers een methode te geven om kennis op te doen of op te frissen. Deze BHV app is een aanvulling op of een vervanging van een cursusboek. Het is tevens een tool die de BHV’ers altijd bij de hand kan hebben om snel iets op te zoeken in het geval van een incident.

Sommige apps bieden de werkgever rapportages omtrent de testresultaten van de medewerkers. Dit kan handig zijn om de relevantie van een (herhalings)training in te schatten.

BHV app om te alarmeren

Een dergelijke BHV app heeft als belangrijkste aandachtspunt de BHV’ers te alarmeren. Deze bedrijfshulpverlener apps worden vaak gebruikt als vervanging voor de pieper en/of portofoon.

Maar wat is nu de beste BHV app om te alarmeren? In het kort kan worden gesteld dat het niet verstandig is om alleen op de app te vertrouwen. De beste BHV apps bieden meer dan alleen push notificaties op de app, maar bieden ook aanvullende methoden van alarmeren. Denk hierbij aan spraakberichten op de (mobiele) telefoon, SMS, email.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *