Betekenis van App Store Optimalisatie

App store optimalisatie (afgekort ASO) is een onderdeel van app marketing. ASO heeft als doel om de zichtbaarheid van een app in de app stores te vergroten. Hierdoor kunnen er meer downloads worden gegenereerd. Hoe vaker een app is gedownload hoe groter de kans dat meer gebruikers de app blijven gebruiken. Actieve gebruikers zijn voor elke app zeer waardevol omdat zij zorgen voor de continuïteit van een app. Daarnaast geven actieve gebruikers in de regel meer uit door in app aankomen. Het optimaliseren van een app voor de app store draagt dus indirect bij aan het monetizen van een app.

App Stores

Nadat een app door een ontwikkelaar is gebouwd wordt deze in de app store gepubliceerd.  Elk mobiele platform kent zijn eigen app store. De twee bekendste app stores zijn:

  • Apple App Store
  • Google Play Store

Wanneer een app voor een iPhone of Android smartphone wordt gemaakt komt deze tussen miljoenen andere apps in de app store te staan. Het is dus belangrijk dat jouw app opvalt tussen deze grote aantallen andere mobiele applicaties. Door app store optimalisatie in te zetten als marketingtool voor jouw app kan een groter bereik worden gecreëerd.

App promotie

Het promoten van een app begint vaak bij ASO. Hierbij kan er onderscheid worden gemaakt tussen on-page ASO en off-page ASO.

On-page ASO

De onderstaande factoren zijn van invloed op de on-page ASO

  • Titel van de app
  • App beschrijving
  • App icoon
  • Screenshots
  • Categorie

Off-page ASO

De factoren hieronder zijn van invloed op de off-page ASO:

  • App ratings
  • App reviews
  • Aantal downloads

Naast app store optimalisatie zijn er nog vele andere kanalen die kunnen worden ingezet bij het promoten van een app. Hierbij kun je denken aan een app website, social media (zoals een Facebook-campagne), Google Adwords advertenties of Apple Search Ads.

Bron: https://coffeeit.nl/app-marketing/