Betekenis van TUT

Met TUT bedoelen we Time Under Tension. Hiermee wordt er gekeken naar de tijdsduur dat een spier onder spanning staat tijdens het trainen. Hierbij wordt er vaak geteld met secondes met set. Een setje met ongeveer 10 herhalingen duurt dan z’n 15 tot 30 seconde. Dit is dus de tijdsduur dat de spier die je traint onder complete spanning staat.

Er wordt gesproken van spanning wanneer spiervezels onder spanning staan. Om een voorbeeld te schetsen gaan we het over squats hebben. Wanneer je naar onder zakt en weer naar boven komt, moeten jouw spieren inspanning leveren. Wanneer je weer helemaal rechtop staat hebben je spieren weer rust, omdat het gewicht op je hele lijf leunt en niet alleen je benen. Met TUT tel je de seconde waarbij je spieren onder spanning stonden. In dit voorbeeld tellen de secondes waarbij je rechtop staat dus niet mee.

De ideale TUT oefening

De meeste sporters in de sportschool zijn veel te vluchtig met hun oefeningen. Zoals hierboven besproken is een gemiddelde TUT tussen de 15 en 30 seconde, terwijl volgens onderzoek de ideale TUT z’n 30 tot 50 seconde zou moeten duren. Bij een set met 10 herhalingen betekent dit dat je dus minimaal 3 seconde per uitvoering zou moeten besteden.

Als je net begint met fitness is het handig om 1 seconde volle kracht de oefening te doen en de 2 seconde te gebruiken om rustig naar startpositie te staan. Om bij het voorbeeld van de squats te blijven, betekent dit explosief naar boven gaan en langzaam weer zakken. Om dit soms nog langzamer te doen dan 3 seconde heeft ook voordelen. Soms 3 seconde en soms 6. Hierdoor verras je je spieren telkens opnieuw wat zorgt voor meer vooruitgang.

Niet rusten binnen een set

Het belangrijkste aan TUT oefeningen is om de rust binnen een set te beperken tot vrijwel nul. Rust neem je tussen de sets door, maar niet er midden in. Hierdoor zijn je spieren constant aan het rekken of in beweging. Bij een squat ga je dus naar boven en stop je net voor het punt dat je rechtstaat en dus de spanning verliest. Dit is een stuk lastiger, omdat het een stuk zwaarder is. Hierdoor zorgt het wel voor de meeste progressie. Denk je dat het te zwaar wordt voor je spieren? Dan kun je gebruik maken van een fitgun om je spieren te laten ontspannen na het trainen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *