Betekenis van teaser

Een teaser wordt in de context van film en video gebruikt wanneer men het heeft over een kort videofragment waarmee het publiek wordt getriggerd om de hele film, video of aflevering te bekijken.

Een teaser is dus promotioneel van aard en wordt in de filmwereld ook wel een “trailer” genoemd: je kent ze wel, de bekende filmtrailers die een nieuwe film promoten die binnenkort in de bioscoop is te zien.

Op sociale media zetten bedrijven ook vaak teaser clips in die doorlinken naar een productpagina van hun website, of naar de hele video(serie) op hun YouTube-kanaal. Het doel van deze bedrijven is om aandacht te vragen voor hun producten en diensten. Dus ook hier is de teaser een onderdeel van de marketingstrategie.

Een teaser kan bestaan uit de highlights van de hele productie, of het kan een kort op zichzelf staand fragment zijn waar niet in is geknipt door de editor. Bijvoorbeeld een outtake uit een interview.

Wat is het voordeel van een teaser?

Met een teaser maak je het publiek nieuwsgierig. Het is als het ware een preview: een tipje van de sluier. Een goede teaser triggert dus om meer te willen weten. Bijvoorbeeld doordat je een bepaalde cliffhanger in de teaser verwerkt: “wat gaat het antwoord zijn op die ene vraag…?” Je zult het alleen weten, als je de hele film gaat bekijken.

Wat is de ideale lengte van een teaser?

Een teaser voor sociale media duurt doorgaans niet langer dan 30 seconden, eerder 15 seconden. Een filmtrailer voor de bioscoop kan een paar minuten duren.

Hoe maak je een teaser?

Meestal maak je een teaser pas nadat je hoofdfilm of video al bijna af is. Je weet dan namelijk goed welke fragmenten je hebt, dus wat er ook daadwerkelijk te zien gaat zijn in je eindproduct. Op basis daarvan kun je als editor of regisseur het beste bepalen welke beelden geschikt zijn voor de teaser.

Bron: https://www.promotionfilm.nl/kennisbank/begrippen/wat-is-een-teaser

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *