Betekenis van stress

Wat is stress?

Stress is een gevoel van emotionele of fysieke spanning. Het kan komen van elke gebeurtenis of gedachte waardoor u zich gefrustreerd, boos of nerveus voelt. Stress is de reactie van uw lichaam op een uitdaging of vraag. In korte uitbarstingen kan stress positief zijn, bijvoorbeeld wanneer het u helpt gevaar te vermijden of een deadline te halen.

Hoe beïnvloedt stress de gezondheid?

Het menselijk lichaam is ontworpen om stress te ervaren en erop te reageren. Stress kan positief zijn en ons alert, gemotiveerd en bereid om gevaar te vermijden. Stress wordt negatief wanneer een persoon voor voortdurende uitdagingen staat zonder verlichting of ontspanning tussen stressoren. Als gevolg hiervan raakt de persoon overwerkt en neemt de stressgerelateerde spanning toe. Het autonome zenuwstelsel van het lichaam heeft een ingebouwde stressreactie die fysiologische veranderingen veroorzaakt waardoor het lichaam stressvolle situaties kan bestrijden. Deze stressreactie, ook wel de “vecht- of vluchtreactie” genoemd, wordt geactiveerd in geval van nood. Deze reactie kan echter chronisch worden geactiveerd tijdens langdurige perioden van stress. Langdurige activering van de stressreactie veroorzaakt slijtage van het lichaam – zowel fysiek als emotioneel.

Stress die aanhoudt zonder verlichting, kan leiden tot een aandoening die distress wordt genoemd – een negatieve stressreactie. Angst kan het interne evenwicht of evenwicht van het lichaam verstoren, wat kan leiden tot lichamelijke symptomen zoals hoofdpijn, maagklachten, verhoogde bloeddruk, pijn op de borst, seksuele disfunctie en slaapproblemen. Emotionele problemen kunnen ook het gevolg zijn van angst. Deze problemen omvatten depressie, paniekaanvallen of andere vormen van angst en zorgen. Onderzoek suggereert dat stress ook bepaalde symptomen of ziekten kan veroorzaken of verergeren. Stress is gekoppeld aan 6 van de belangrijkste doodsoorzaken: hartaandoeningen, kanker, longaandoeningen, ongevallen, levercirrose en zelfmoord.

Stress wordt ook schadelijk wanneer mensen dwangmatig gebruik maken van middelen of gedragingen vertonen om te proberen hun stress te verlichten. Deze stoffen of gedragingen omvatten voedsel, alcohol, tabak, drugs, gokken, seks, winkelen en internet. In plaats van de stress te verlichten en het lichaam weer in een ontspannen toestand te brengen, hebben deze stoffen en dwangmatig gedrag de neiging om het lichaam in een gestreste toestand te houden en meer problemen te veroorzaken. De noodlijdende persoon komt vast te zitten in een vicieuze cirkel.
Wat zijn de waarschuwingssignalen van stress?

Chronische stress kan de natuurlijke afweer van het lichaam aantasten, wat kan leiden tot een verscheidenheid aan fysieke symptomen, waaronder de volgende:

  • Duizeligheid.
  • Algemene pijntjes en kwalen.
  • Tandenknarsen, gebalde kaken.
  • Hoofdpijn.
  • Symptomen van indigestie of zure reflux.
  • Toegenomen of verminderde eetlust.
  • Spierspanning in nek, gezicht of schouders.
  • Problemen met slapen.
  • Hartkloppingen.
  • Koude en zweterige handpalmen.
  • Vermoeidheid, uitputting.
  • Trillen / beven.
  • Gewichtstoename of -verlies.
  • Maagklachten, diarree.
  • Seksuele moeilijkheden.

Tips om stress te verminderen

Mensen kunnen leren omgaan met stress en een gelukkiger, gezonder leven leiden. Misschien wilt u beginnen met de volgende tips:

  • Houd een positieve houding aan.
  • Accepteer dat er gebeurtenissen zijn die u niet kunt controleren.
  • Wees assertief in plaats van agressief. Laat jouw gevoelens, meningen of overtuigingen gelden in plaats van boos, defensief of passief te worden.
  • Ontspanningstechnieken leren en oefenen; probeer meditatie, yoga of tai-chi. Oefen regelmatig. Je lichaam kan stress beter bestrijden als het fit is.
  • Eet gezonde, uitgebalanceerde maaltijden.
  • Leer jouw tijd effectiever te beheren.
  • Stel passende grenzen en zeg nee tegen verzoeken die overmatige stress in jouw leven zouden veroorzaken.
  • Maak tijd voor hobby’s en interesses.
  • Zorg voor voldoende rust en slaap. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen van stressvolle gebeurtenissen.
  • Gebruik geen alcohol, drugs of dwangmatig gedrag om stress te verminderen.
  • Zoek sociale steun. Breng genoeg tijd door met degenen van wie je houdt.
  • Zoek een behandeling bij een psycholoog of andere professional in de geestelijke gezondheidszorg die is opgeleid in stressmanagement of biofeedback-technieken om gezondere manieren te leren om met de stress in jouw leven om te gaan.
  • Zoek passende hulp om stress te verminderen en ermee leren om te gaan.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *