Betekenis van SMART doelen

0
(0)

In de bedrijfswereld worden constant doelen gesteld. De doelstellingen moeten helpen om het gewenste resultaat van een onderneming te behalen binnen een bepaalde tijd. Doelstellingen worden opgesteld en gecontroleerd met het SMART-principe. Het SMART-principe bestaat sinds de jaren 90. De letters SMART staan voor: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.

De SMART methode werkt voor alles soorten doelen, in welke branche je ook werkt. Doordat je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken, is het ook duidelijk wat je te doen staat. Veel mensen staren zich blind op de doelen. Dit is ook weer niet de bedoeling, want je creativiteit en ongebondenheid worden dat beperkt.

Specifiek

Ten eerste moet het doel zo concreet mogelijk worden beschreven. Benoem details en weet wat je voor ogen hebt. Gebruik de vragen Wie, Wat, Wanneer, Waar en Waarom en geef hier antwoord op. Soms kan het doel anders worden opgevat dan wat jij bedoel. Je doel is dan nog niet goed genoeg geformuleerd.

Meetbaar

Wanneer moet het doel behaald zijn? Binnen hoeveel dagen, maanden, weken of jaren moet het doel bereikt zijn? Koppel cijfers aan je doelen. Druk deze cijfers uit in percentages of in vaste cijfers. Op deze manier kun je de cijfers ook meten.

Acceptabel

Iedereen die bij de doelen betrokken is, moet er ook mee akkoord gaan Betrek collega’s bij het opstellen van doelen. Zonder draagvlak zal je geen resultaat zien. Pas als jij en je collega’s achter de doelen staan zijn ze acceptabel.

Realistisch

We willen vaak heel veel, maar dit is niet altijd haalbaar. Dit is ook zo bij het stellen van doelen. Echter, is het belangrijk om een realistisch doel te stellen. Een doel wat toch nooit behaald kan worden werkt demotiverend.

Tijdgebonden

Ook moet je in je doelen verwerken wanneer activiteiten beginnen of eindigen. Door een bepaalde deadline te stellen, gaat plannen eenvoudiger. Wanneer de deadline is geweest ga je een SMART doel evalueren. Je kijkt dan wat er goed ging en wat er de volgende keer beter kan. Op basis van daarvan ga je nieuwe SMART doelstellingen opstellen.

Voorbeeld

Je hebt een website en je wilt je Google Ads uitbesteden. Wanneer je je Google Ads uitbesteden wilt, ga je ook SMART doelen opstellen. Wat wil je bereiken met de advertenties en in welke periode moet een advertentie online staan. Een SMART doel voor Google Ads uitbesteden zou kunnen zijn: “Door Google Ads komen er in de komende drie maanden 10.000 meer bezoekers op mijn website”.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?