Betekenis van pre-workout

Wat is een Pre-workout?

Zoals de titel luidt gaan we in dit artikel in op de vraag wat een pre-workout precies is. Een pre-workout vertaald naar het Nederlands is ‘voor traning’. Oftewel een supplement die je inneemt voordat je gaat sporten of een training hebt. Dankzij deze supplement wordt je motivatie en energie verhoogd. Het kan je dus helpen om een stapje dichterbij te komen bij jouw doel, vooral als het een uitdaging is. Toch heeft elke medaille een keerzijde. Aan de ene kant zitten er een aantal voordelen aan verbonden. Echter aan de andere kant kan het volgens deskundige gevaarlijk zijn en zien zij het nut er niet van in.

Vormen van pre-workout

Het wordt met name door atleten gebruikt om de prestatie te stimuleren. Het is meestal verkrijgbaar in de vorm van een poeder. Voordat je dit kan consumeren, wordt deze poedersubstantie gemengd en geschud met water.  Naast de poedermix met water, kan je het supplement ook op andere manieren in jouw dagelijkse routine verwerken. Het is mogelijk om zelf een snack te maken met de poeder. Je kan wat tijd nemen om een paar recepten te bedenken. Mocht je inspiratie willen opdoen, zijn hier enkele voorbeelden voor een combinatie:

  • Fruit met Griekse yoghurt
  • Bananen
  • Gekookte eieren
  • Tonijn op een volkoren toast

Verder is het ook mogelijk om pre-workout pillen te gebruiken.

De ingrediënten die zorgen voor een verhoogde prestatie:

Hieronder zullen een aantal ingrediënten opgesomd zijn die bijdrage aan een verhoogde prestatie van atleten.

  1. Bcaa’s

Allereerst zit er in veel van deze pre-workout supplementen zogenaamde BCAA’s. In totaal zijn er drie soorten namelijk; valine, isoleucine en leucine. Het zijn aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken, maar wel essentieel zijn. Ze kunnen je dus tijdens een training een boost geven en helpen daarnaast ook door het aantal proteïne die worden afgebroken te minimaliseren. Aangezien je lichaam deze zuren niet zelf kan maken, kan je met behulp van supplementen dit toch binnenkrijgen.

  1. Cafeïne

Grote kans dat je al eerder van cafeïne hebt gehoord, of misschien wel ooit een drankje gedronken die cafeïne bevatte. Het staat namelijk bekend om het energiepeil van een individueel te verhogen.  Verder wordt het vaak ook gebruikt voor mensen met weinig concentratie, het zorgt ervoor dat je je beter gaat concentreren en de focus hoger wordt.

  1. Tyrosine

Ten derde Tysorine en het zit in veel energydranken verwerkt. Deze stof speelt een belangrijke rol in de hart en brein. Tijdens het sporten kan deze stof helpen bij het verlagen van oxidatieve stress. Tevens draagt het bij de stimulatie van het metabolisme.

  1. Creatine

Creatine is een bekende voor mensen die hun prestaties in de sportschool willen verhogen. Er wordt verondersteld dat het zou zorgen voor een toename in kracht, spiermassa en prestatie tijdens het sporten. Je kunt je door creatine energievoller voelen en daardoor een hogere inspanning aan.

Is pre-workout geschikt voor iedereen?

Het antwoord op deze vraag is: nee. Voor de mensen die regelmatig moeite hebben om een training te doorstaan of last hebben van een gebrek aan energie, is het niet te raden om afhankelijk te zijn van deze supplementen.

Je kunt ook op andere manieren het sportproces versoepelen of verbeteren. Zo moet je erop letten dat je elke dag voldoende slaapt, drinkt en gezond eet. Deze drie aspecten zijn allemaal essentieel om je energiepeil te verbeteren. Tot slot is het aan te raden om altijd door de ingrediëntenlijst te gaan, zodat je weet waar je aan toe bent.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *