Betekenis van onderstuur

0
(0)

Als je thuis bent in de autowereld, dan zul je vast en zeker wel eens van onderstuur gehoord hebben. Onderstuur treedt op wanneer je de maximale grip van de voorbanden overschrijdt. De auto heeft dan de neiging om meer rechtdoor te schieten in plaats van normaal de bocht door te gaan. Het voertuig neemt dan als het ware een grotere bocht. Vaak heb je bij onderstuur dat de voorwielen over het asfalt glijden in plaats van te rollen.

Onderstuur komt vaker voor bij auto’s met voorwielaandrijving. Dit komt omdat de voorwielen zowel de bocht in moeten kunnen draaien, terwijl ze ook nog eens aangedreven worden. Om dit te voorkomen is het dus noodzaak om niet met teveel snelheid door een bocht te gaan. Als je onderstuur ondervindt, dan kun je dit opheffen door gas terug te nemen en minder scherp in te sturen. Daardoor komt er weer even meer druk op de voorbanden te liggen, wat weer voor meer grip zorgt. Neem niet teveel gas terug, daar dit voor overstuur kan zorgen.

Wat is overstuur dan?

Overstuur treedt op wanneer de maximale grip op de achterbanden te groot wordt. De achterbanden glijden dan als het ware naar buiten toe. Dit zorgt ervoor dat je in een slip of spin kan raken. De achterkant van de auto dreigt dan de voorkant van de auto in te halen. Het voertuig wil bij overstuur eigenlijk een kleinere bocht maken dan je nodig hebt.

Overstuur komt vaker voor bij auto’s met achterwielaandrijving. Dit komt omdat de achterwielen zowel de bocht door gaan en tegelijkertijd worden aangedreven. Dit kan voor teveel wrijving zorgen, waardoor de achterbanden gaan glijden over het asfalt. Om overstuur tegen te gaan kun je het beste tegensturen en tegelijkertijd gedoseerd gas bijgeven. Hierdoor komt er weer meer druk op de achteras te liggen, waardoor deze stabiliseert. Ook is het mogelijk om bij zowel voor-, achter- en vierwielaandrijving te ontkoppelen om het effect tegen te gaan.

Onderstuur en overstuur kan altijd voorkomen

Overstuur kan ook bij voorwiel aangedreven auto’s voorkomen, net zoals onderstuur bij achterwiel aangedreven auto’s kan voorkomen. Voor de veiligheid van de normale automobilist zorgen autofabrikanten er echter voor dat de auto eerder last krijgt van onderstuur in plaats van overstuur. In de racewereld is het echter fijner om last te hebben van overstuur, omdat je dit alsnog snel kunt corrigeren en je dan gewoon de bocht nog makkelijk kunt halen.

Als je meer wilt leren over hoe een auto functioneert en hoe het aanvoelt om te autorijden, neem dan eens rijlessen bij rijschool Antwerpen.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?