Betekenis van het droogtrainen

Droogtrainen is een bekend begrip in de sportwereld. Zo is dit voornamelijk in de zomer erg populair. Maar wat is droogtrainen precies? In dit artikel leggen we het uit!

Droogtrainen houdt in dat een individu ernaar streeft om zijn/haar vetpercentage zoveel mogelijk te verlagen in een bepaalde periode. Echter is hierbij het doel om in dit proces zoveel mogelijk spiermassa vast te houden. Doordat je je spiermassa behoudt en vet verliest zie je er afgetraind uit, ook wel droog genoemd. Hier komt dan ook het begrip droogtrainen vandaan.

Het is dus niet hetzelfde als afvallen, omdat je je voornamelijk focust op het verliezen van vet en tegelijk zoveel mogelijk spiermassa wilt behouden. Dit is niet altijd het geval bij het ‘reguliere’ afvallen.

Wanneer kun je het beste droogtrainen?

Zoals eerder aangegeven is het droogtrainen voornamelijk enorm populair in de zomer. Echter betekent dit niet dat je per se in de zomer moet droogtrainen. Zo kun je op ieder gewenst moment starten met dit proces. Experts zien het droogtrainen als een ideale start voor beginnende sporters die graag vet willen verliezen.

Meer ervaren sporters kiezen er voor om het droogtrainen af te wisselen met het lean bulken. Dit is het streven naar een toename in gewicht, waarbij deze toename voornamelijk voortkomt uit spiermassa. Indien je deze afwisseling op lange termijn kunt volhouden zul je uiteindelijk heel vee spiermassa hebben opgebouwd. Hierdoor bestaat je gewicht voornamelijk uit spieren en niet uit vetten.

 

Hoe kan ik het beste droog trainen?

Niet iedereen weet hoe hij/zij het beste kan droogtrainen. Het belangrijkste in dit proces is het hanteren van een calorietekort. Door dagelijks 200-400 calorieën minder te eten dan dat je lichaam nodig heeft zul je gaan afvallen. Echter wil je zoveel mogelijk spiermassa behouden en komt het gewichtsverlies voornamelijk voort uit vetten.

Het behouden van spiermassa wordt gestimuleerd door het regulier trainen. Als je meerdere keren per week naar de sportschool gaat zullen je spieren zich verder gaan ontwikkelen. Dit is heel belangrijk, maar voeding is echter wel het allerbelangrijkste. Experts zien dit als een 80-20% verdeling. Door in je dagelijkse voeding weinig vetten en veel eiwitten toe te passen zul je je spiermassa kunnen behouden of verder ontwikkelen. Eiwitten zijn namelijk verantwoordelijk voor je spiergroei en spierherstel. We raden je aan om bij iedere maaltijd zoveel mogelijk eiwitten proberen in te nemen.

Hopelijk weet je nu hoe je het beste kan droogtrainen en zijn deze tips waardevol!