Betekenis van gewicht verliezen

Wanneer je start met het verliezen van gewicht, is het prettig als er een bepaalde doelstelling is. Hoeveel kilo kun je per week verliezen? Is een vraag die vaak gesteld wordt. Want snel afvallen kan op verschillende manieren en doet iedereen in zijn eigen tempo. Voor ieder lichaam is een andere tempo wenselijk. Deels ligt dit aan jouw lichaamsgewicht en de hoeveelheid vet die je verliest. Anderzijds heeft dit te maken met het tempo dat bij je past. Lukt het je om de weerstand van het lekkere eten te verslaan of wil je de kans op een terugval verkleinen? Dan is het wellicht passend om in een lager tempo af te vallen dan in bepaalde diëten wordt aangeraden. In de regel kun je 0,5 tot 2 kilo per week aanhouden. Zoek binnen deze bandbreedte iets dat bij je past.

Hoe kun je het gemakkelijkst afvallen?

Bij het verliezen van gewicht, is het belangrijk om na te denken over de manier waarop je gewicht wilt verliezen. Doe je dit met lichaamsbeweging? Door op een bewuste manier te eten? Ga je voor een specifiek dieet?

Als je serieus bezig bent met gewichtsverlies, is het belangrijk om volgens strikte regels te eten. Door middel van een dieet, kun je een vaste leidraad volgen en is er de houvast die benodigd is om tot een lager gewicht te komen. In de meeste diëten vind je de volgende tips:

  • Minder met koolhydraten

Koolhydraten zitten vol met energie en geven nauwelijks verzadiging. Door minder koolhydraten te eten, kun je gemakkelijker op een gezond gewicht blijven. Zo gaat het bloedsuikergehalte omlaag en lukt het jouw lichaam daarna om vet te verbranden. Iets dat niet mogelijk is bij een continue toevoer van koolhydraten.

  • Eet meer eiwitten en vetten

In eiwitten en vetten zitten meer koolhydraten. Het gevoel van verzadiging is bij deze  voedingsstoffen veel hoger. Hierdoor krijg je minder trek en lukt het gemakkelijk om jouw eetlust onder controle te krijgen. Iets dat je nodig hebt als er sprake is van overgewicht. Ook zal spiermassa zich gemakkelijker hanteren wanneer je veel eiwitten eet. Precies de reden waarom bodybuilders zoveel eieren, vlees, kip en vis eten.

  • Eet meer groente en fruit

Groente en fruit zit vol met de vitamines en mineralen die ons lichaam nodig heeft. Daarnaast geeft groente en fruit een verzadigend gevoel. Waardoor de kans kleiner is dat je voor koolhydraatrijke alternatieven kiest.

  • Drink water

Voor ons lichaam is het belangrijk dat het gehydrateerd blijft. Dit bereik je door voldoende water te drinken. Daarnaast voorkom je hiermee dat er overtollige suikers in jouw lijf komen. Met name te vinden in vruchtensap en frisdrank.

Lichaamsbeweging en ontspanning ter aanvulling van een gezond leefpatroon

Naast eten is ook lichaamsbeweging en ontspanning belangrijk. Zowel voor een gezond gewicht als jouw levensstijl in het algemeen. Probeer meerdere keren per week te sporten en dagelijks goed in beweging te zijn. Zo ben je continu energie aan het verbranden en is de kans groter dat je een gezond gewicht behoudt. Ook ontspanning is belangrijk, zo kun je stress vermijden en is de kans kleiner dat je iets eet dat niet bij jouw dieet past. Probeer gedurende de dag op vaste momenten te ontspannen. Vind je het lastig om tot rust te komen? Start met mediteren. Dit is de ideale manier om jouw lichaam tot rust te brengen en heeft een positief effect op jouw algehele gezondheid.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *