Betekenis van Fjällräven

Er zijn anno 2020 ontzettend veel merken die tassen ontwerpen, produceren en verkopen. Zo kun je hierbij onder meer denken aan een Ted Baker tas, wat een bedrijf is dat is opgericht in Glasgow, Schotland. Een ander bekend en populair merk is Fjällräven. Dit is afkomstig uit Örnsjöldsvik, een klein stadje in Zweden. In Örnsjöldsvik komen bergen, bos en zee samen, dus eigenlijk alles wat Scandinavië zo’n prachtige regio maakt in Europa. Fjällräven is gespecialiseerd in outdoor kleding, maar ook zijn het experts op het gebied van het maken van uitrusting voor outdoor activiteiten. Zo zet het Zweedse merk zich in om de natuur toegankelijker te maken voor het publiek. Daarbij ligt de focus op praktische toepasbaarheid en eenvoudig, want Fjällräven komt natuurlijk wel uit Scandinavië. Ook worden de producten met veel respect voor het milieu gemaakt. Zo gaat Fjällräven verantwoordelijk om met de natuurlijk, de dieren en de mensen. 

De geschiedenis

Fjällräven is opgericht door Ake Nordin, een man die in 1936 geboren is in datzelfde stadje in Zweden: Örnsjöldsvik. Dit ligt aan de Zweedse Hoge Kust. Het is een gebied met glooiende heuvels, uitgestrekte bossen en een beschutte kustlijn, wat een ideale speeltuin was voor de nieuwsgierige en jonge Ake. Het zaadje voor Fjällräven werd tijdens zo’n avontuur geplant in de geest van Nordin. Hij had namelijk een visie: de natuur toegankelijker te maken voor meer mensen. Eigenlijk ontstond Fjällräven uit noodzaak. Ake had namelijk een rugzak met voldoende volume nodig die tegelijkertijd comfortabel op zijn rug zou zitten. Met de naaimachine van zijn moeder en de gereedschap van zijn vader maakte hij een rugzak Fjällräven met houten frame. Tien jaar later startte Nordin Fjällräven in dezelfde kelder. Een rugzak, zoals de Fjällräven Kanken, was hierbij uiteraard het allereerste dat hij verkocht, al had dit exemplaar een frame van aluminium in plaats van hout. In de jaren ’60 en ’70 breidde Ake de productlijn van Fjällräven aanzienlijk uit. Zo ging het merk ook jassen, broeken, slaapzakken en tenten ontwerpen, produceren en verkopen. Ook geografisch ging Fjällräven uitbreiden. Na Zweden kreeg ook de rest van Scandinavië en later heel Europa te maken met de producten van dit merk. Inmiddels kun je ook onder andere gebruik maken van een laptop rugzak van Fjällräven.

De missie

De belangrijkste missie van Fjällräven is altijd geweest om mensen te inspireren en ze in staat te stellen om tijd in de natuur door te brengen. Deze missie zal nooit veranderen. Met de producten van het Zweedse merk kun je je zeker en thuis voelen in de natuur, zowel nu als in het verleden en in de toekomst. Fjällräven wil je vergezellen tijdens je mooiste avonturen en reizen. Hierdoor creëert het bedrijf op een doelbewuste manier, want zodoende kun jij als klant jarenlang plezier hebben van de ontwerpen en de producten. De natuur is hierbij dus van groot belang, want dat zit in het hart van Fjällräven door de oprichter Ake Nordin. De natuur zal altijd niet alleen het vertrekpunt zijn van de producent van tassen, maar het is ook direct de bestemming.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *