Betekenis van core oefeningen

Wat zijn core oefeningen?

Wanneer je buikspieren wilt trainen of zelfs een sixpack wilt, zul je vast wel eens gehoord hebben van core oefeningen. Maar wat is het nou precies en hoe train je je core?

De term core stability wordt steeds vaker gebruikt in de sportwereld. Core betekent letterlijk romp, dus simpel gezegd gaat het hier om je lichaam min armen en benen. Het gaat dus om je buikspieren, rugspieren en bilspieren, maar ook dieperliggende spieren zoals middenrifspieren en bekkenbodemspieren. Het draait om alle spieren die jouw ruggengraat en bekken stabiliseren.

Hoe sterker jouw core is hoe beter je zult presteren bij andere oefeningen in de sportschool, het is immers de kern van je lichaam. Daarnaast verklein je de kans op vervelende blessures als je een sterke core hebt.

Core oefeningen zijn oorspronkelijk bedacht door fysiotherapeuten

Oorspronkelijk komen de core oefeningen uit de ravalidatie wereld. Artsen en fysiotherapeuten kwamen er al snel achter dat een sterkte core erg belangrijk is en dat er verschillende stabiliserende spieren in je romp zitten. Je core is het midden van je lichaam en dus erg belangrijk bij het uitvoeren van oefeingen in de sportschool, maar ook voor je houding als je staat of zit.

Mensen met rugklachten kunnen door het trainen van hun core hun klachten verlichten. Doordat je core spieren niet sterk genoeg zijn, kan je ruggengraad uit balans raken, waardoor je onduidelijke rugklachten kunt krijgen. het trainen van je core kan dus verlichting geven bij rug klachten. Daarnaast heeft je core ook de taak om je organen te beschermen, je bloedsirculatie te ondersteunen en je ademhaling te ondersteunen. Het is dus van groot belang dat je een sterke core hebt!

Buikspieroefeningen

Wanneer je je buikspieren wilt trainen kun je het beste buikspieroefeningen doen die zich richten op je core. Voorbeelden hiervan zijn:

  • De plank/ side plank
  • Glute bridge
  • Hip thrust
  • Superman exercise
  • Ab wheel roll out
  • Deadlifts
  • Squats
  • Bulgarian split squats
  • Overhead press
  • V-up

Bron: http://buikspieroefeningen.eu/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *