Betekenis van ABS

Nadat de ABS-unit in de jaren 60 voor het eerst succesvol in een Formule 1-wagen werd ingebouwd, werd het enkele jaren later – in de jaren 70 om precies te zijn – in vrijwel elke nieuwe auto geïntroduceerd. Vandaag de dag is de ABS-unit – of het antiblokkeersysteem zoals je in heel wat studies en onderzoeken ook kunt lezen – niet meer weg te denken uit onze samenleving. Meer nog; tegenwoordig is de introductie van een ABS-systeem wel degelijk verplicht bij de ontwikkeling van nieuwe wagens, motorfietsen én e-bikes. Zeker op slechte wegen en/ of tijdens slechte weersomstandigheden kan – naast het gebruik van bijvoorbeeld sneeuwkettingen – de ABS-unit voor een veilige factor zorgen.

De introductie van de ABS-unit

Toen de ABS-unit in de jaren 60 voor de eerste keer in een Formule-1 wagen werd ingebouwd, werd meteen duidelijk dat dit apparaat een belangrijke factor in de veiligheid zou worden. Niet veel later – ergens rond de jaren 70 – werd dan ook besloten dat elke nieuwe wagen steevast moest voorzien zijn van een degelijke ABS-unit. En vandaag de dag kunnen we dit alleen maar bevestigen. Bovendien zijn de regels omtrent het gebruik van een dergelijk antiblokkeersysteem alleen maar strenger geworden. Zo moet in elke nieuw ontwikkelde wagen en motorfiets steevast een kwalitatief ABS-systeem worden ingebouwd. En men lijkt deze lijn – vooral de laatste jaren – ook door te trekken naar e-bikes.

Het ABS-systeem – of antiblokkeersysteem zoals velen het omschrijven – heeft dan ook in diverse situaties en op verschillende momenten zijn nut bewezen. Zo blijkt het systeem een belangrijke factor tijdens slechte weersomstandigheden en/ of op slechte en moeilijk te berijden ondergronden. Kortom, de moeite waard om ons toch even onder te dompelen in dit unieke fenomeen!

Wat is de ABS-unit en hoe werkt het?

De ABS-unit – ook wel omschreven als ABS-systeem of antiblokkeersysteem – is een systeem dat steevast in elke nieuwe wagen, motorfiets en e-bike wordt geïnstalleerd en verhindert dat de wielen van het voertuig zullen blokkeren. Dit kan – vooral op slechte wegen en/ of in slechte weersomstandigheden – een belangrijk voordeel opleveren. In dergelijke situaties is de grip – op momenten dat er behoorlijk fel geremd wordt – gering waardoor de kans op een blokkerend wiel niet onbestaande is. En het is juist dat fenomeen dat met behulp van het ABS-systeem verholpen wordt, wat logischerwijze resulteert in een toename van de veiligheid.

De werking van het ABS-systeem uitgelegd

Om het principe van het ABS-systeem werkelijk ten volle te kunnen begrijpen, is het evenwel verstandig om te weten hoe de werking er precies uitziet. Zo wordt het ABS-systeem gekenmerkt door het maken van een zogenaamd “pompende” beweging op momenten dat 1 of meerdere wielen van het voertuig – tijdens het (bruusk) remmen – dreigen te blokkeren. Dankzij deze pompende beweging, blijven de wielen van het voertuig gewoon verder rollen waardoor de remweg aanzienlijk korter wordt. Extra handig dus op besneeuwde of oneffen terreinen of wanneer je met slechte weersomstandigheden te maken krijgt.

Teneinde die pompende beweging te kunnen uitvoeren, maakt het ABS-systeem gebruik van een combinatie van 3 afzonderlijke componenten gaande van de pompmotor tot de HCU en de ABS ECU.

Extra’s en aandachtspunten

Tot slot willen we afsluiten door de aandacht te vestigen op nog enkele belangrijke factoren en kenmerken. Zo is het belangrijk om weten dat – zodra het ABS-systeem in werking treedt – je een krachtige trilling zult gewaarworden. Laat dit je alvast niet afschrikken en al zeker niet verhinderen om het rempedaal zo krachtig mogelijk in te drukken. Deze trillende beweging is namelijk doodnormaal aangezien het ABS-systeem functioneert door middel van het maken van een pompende beweging.

Indien het ABS-systeem niet naar behoren werkt, dan zal dit overigens ook altijd aangegeven worden door middel van een brandend lichtje op het dashboard. Ga bij voorkeur niet zelf zitten sleutelen aan het ABS-systeem maar laat een ervaren technieker het probleem oplossen. Vaak heeft het te maken met één van de onderdelen of componenten die mogelijks versleten en bijgevolg aan vervanging toe zijn.